Thursday, August 27, 2009

LAWATAN KERJA PEGAWAI KANAN KERAJAAN NEGERI KEDAH DA KE SINGAPURA DAN PULAU BATAM, INDONESIA

Singapura : 29.1.2004

Setiap keputusan yang dibuat perlu mengambil kira pandangan dan pendapat semua pihak. Disamping itu pengalaman yang diraih dari lawatan-lawatan ke luar negeri amat berharga. Dengan itu barulah keputusan yang dibuat akan membuahkan hasil yang terbaik. Justru itulah maka pada 28.1.2004 kerajaan negeri Kedah telah menghantar sekumpulan Pegawai Tadbir Negeri Kedah ke Singapura untuk meninjau pembangunan di sana dan Pulau Batam Indonesia.

Perbincangan khas bersama YAB Menteri Besar Kedah DA dengan pegawai kanan Kerajaan Negeri Kedah diadakan di dewan mesyuarat Hotel Penginapan. Disebelah penulis ialah Allahyarham Hj Hashim Ismail, yang telah meninggal dunia sewaktu menjawat Jawatan Pegawai Daerah Kota Setar..

Pengalaman dan suasana yang diperolehi ini telah membolehkan banyak idea-idea baru dicurahkan untuk kepentingan pembangunan negeri Kedah. Perbincangan dan percambahan fikiran diadakan bersama-sama semua 45 orang peserta rombongan dengan diketuai oleh YB Dato’ Wira Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah. Pada 29.01.04 rombongan telah mengambil kesempatan membuat lawatan ke Pulau Batam Indonesia. Dalam lawatan tersebut rombongan telah melawat BIDA (Batam Investment Board ) di mana telah diberi taklimat mengenai peranan BIDA dalam pembangunan pulau Batam dan peluang pelaburan yang terdapat di situ. Antara bidang yang berpotensi di pulau Batam ialah dalam bidang pembangunan infrastruktur fizikal, ‘water disposal treatment’, ‘development of mass transportation’, pembangunan tapak perkhemahan, perikanan, ‘tourism’ dan lain-lainnya dengan jaminan kemudahan proses pentadbiran untuk kelulusan dan juga harga tanah yang masih lagi murah.

Di samping itu rombongan juga telah membuat kunjungan hormat ke Pejabat Walikota Pulau Batam (Batam Mayor Office Building) iaitu Bapak Nyak Kadir.. Taklimat telah disampaikan oleh bapak Walikota Pulau Batam sendiri dan sessi soal jawab telah diadakan. YB Dato Wira SUK sendiri telah menyarankan supaya perbincangan lebih lanjut perlu diadakan dalam mendekatkan perhubungan antara Kedah/Pulau Langkawi dengan PulauBatam. Ini boleh diadakan dengan cara penerbangan terus dari Alor Setar/Langkawi dirancang sepertimana yang telah dibuat antara penerbangan dari Alor Setar ke Medan, Indonesia. Dengan cara ini ianya akan lebih mendekatkan lagi talian persaudaraan antara kedua negeri yang sedia terjalin disamping menggalakkan pelancungan yang lebih rancak antara kedua negeri.

Perjalanan feri dari jeti di Waterfront City Singapura ke Jeti Sekupang Pulau Batam mengambil masa kira-kira 1 jam perjalanan.

Pada sebelah petangnya di hotel penginapan iaitu Hotel Meritus Singapura, satu majlis ramah mesra pegawai kanan kerajaan negeri Kedah dengan Pengusaha-pengusaha pelancongan Singapura telah diadakan. Tujuan majlis ‘high tea’ diadakan ini adalah untuk memperkenalkan produk-produk pelancungan negeri Kedah kepada syarikat-syarikat pelancungan tersebut.

Dengan cara ini mereka akan lebih termaklum akan keunikan negeri Kedah dan banyak produk-produk pelancungan dinegeri Kedah yang boleh menarik perhatian pelancongan. Dengan itu mereka akan lebih giat mengatur program-program pelancungan dan lawatan ke negeri Kedah. Lebih kurang 12 syarikat pelancungan Singapura telah hadir dalam majlis ‘high tea’ tersebut dan mereka dihiburkan dengan persembahan kebudayaan Badan Kesenian dan Kebudayaan Negeri Kedah yang didatangkan khas dari negeri Kedah.

Mengambil kesempatan dari lawatan ini satu perbincangan khas telah diadakan diantara semua yang hadir dengan dipengerusikan oleh YB Dato’ Wira Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah iaitu Dato Wira Ku Nahar b. Ku Ibrahim. Antara agenda yang dibincangkan ialah persiapan lawatan YAB Perdana Menteri Malaysia ke Kedah pada 3.2.2004, perbincangan peranan Pegawai Daerah, peranan group khas pilihanraya umum dalam kalangan Pegawai Tadbir Negeri Kedah, penubuhan pasukan bantuan khas bencana alam dari kalangan Pegawai Tadbir Negeri dan lain-lain perkara am. Banyak dea-idea baru telah diketengahkan dalam perjumpaan tersebut

catatn oleh: RedzA

No comments:

Post a Comment