Thursday, August 27, 2009

JAKARTA MEMBERI KEINSAFAN DAN KESEDARAN NIKMAT HIDUP DI MALAYSIA YANG TERCINTA INI

Jakarta : 24.09.2005
Catatan: Mohd Asri Redha

Bermula 20 hingga 24 September 2005 yang lalu sejumlah 30 orang kakitangan Jabatan Tanah Dan Galian Negeri Kedah termasuk penulis telah dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri Kedah lawatan sambil belajar ke Jakarta, Puncak dan Bandung Indonesia.

Banyak aktiviti telah diatur dalam memberi kepuasan kepada peserta rombongan. Bermula dengan lawatan dan bermalam di Puncak sambil menikmati udara dingin dan nyaman kerana terletak lebih 1000 meter dari paras laut. Keesokan harinya bertolak ke Bandong sejauh 80 km. Bandar ke 3 terbesar di Indonesia. Sepanjang perjalanan rombonan singgah membeli belah jerok di Cianjur, melawat Gunung Berapi yang masih aktif di Tangkuban Perahu serta membeli belah di factory outlet.

Biasalah tu kalau pergi melawat negeri orang mesti 'shopping'. Ni gambar pergi shopping pakaian jeans di jalanraya Chihampelas, Kota Bandong

Satu perkara yang menarik perhatian ialah setiap kali tiba ke destinasi pelancungan termasuk di hotel ada-ada saja peniaga-peniaga yang membawa barangan cenderamata memujuk pelancung membeli barangan mereka. Kalau kena gayanya boleh dapat harga yang amat murah tetapi ada juga yang terkena. Mereka ini amat agresif dan amat merimaskan ahli rombongan. Walaubagaimanapun tidak dapat dinafikan kesempatan hidup mereka yang purata pendapatan RM5.00 sahaja sehari menyebabkan apa-apa saja yang boleh mendatangkan kewangan mereka sanggup buat bagi menambahkan rezeki mereka.

Berlagak kat satu tempat pelancongan yang dah banyak kali pi. Kalau-kalau sapa-sapa pergi melancong di Jakarta Bandong secara pakej mesti dibawa ke tempat ini.

Jalan rayanya ada yang bertol tetapi kesesakannya amat teruk sekali hampir setiap hari berlaku kesesakan. Taraf jalan tolnya hampir sama dengan jalan R1 di Malaysia. Begitulah keadaannya. Walau bagaimanapun harga minyaknya masih lagi murah berbanding dengan Malaysia dan pada masa ini penduduk sedang menanti dengan kegelisahan tentang ura-ura kerajaan Indonesia yang akan menaikkan harga minyak lebih 30 peratus. Jangkaan masa untuk kesesuatu tempat memang tidak boleh ditentukan kerana faktor kesesakan lalulintas dengan kenderaan yang begitu banyak, baik di Kota Bandung maupun di Kota Jakarta.

Dijalan Cihampelas dalam Kota Raya Bandong terdapat banyak kedai yang menjual pakaian jeans yang terdiri dari berbagai jenama dunia terkenal tetapi tidak pasti samada original atau tidak. Walau bagaimanapun dari segi kualitinya boleh tahan juga.

Hari ke tiga bertolak dari Bandong ke Jakarta. Dalam perjalanan singgah lawatan ke Safari Park iaitu zoo terbuka dimana binatang dibiarkan bebas. Hampir 1500 ekor binatang ditempatkan disini. Pelawat hanya boleh melawat dengan kenderaan atau bas yang tertutup. Ada ketikanya binatang buas seperti harimau dan gajah hampir sangat dengan bas rombongan menyebabkan agak kecut juga. Sepanjang perjalanan tidak kelihatan tanah-tanah yang dibiarkan kosong. Semuanya digunakan sepenuhnya samaada untuk bercucuk tanam atau membina warong dan sebagainya.

Tidak ketinggalan membeli belah di pusat membeli belah ITC Chempaka Emas. 3 jam diberi masa memang tidak cukup kerana kedai-kedainya terlalu banyak dan luas. Harganya memang murah jika pandai tawar-menawar.

Hari ke empat dan kelima rombongan berada di Kota Jakarta yang penuh bersejarah ini. Kota yang mempunyai keluasan 760 km persegi ini dengan penduduk berjumlah lebih 15 juta orang adalah terlalu padat. Dengan infrastrukturnya terutama jalan yang kelam kabut, sempit, kesesakan lalu lintas sepanjang hari memang amat membosankan. Walaupun banyak penghuninya yang miskin dan ada yang tidak berumah tetapi orang kaya juga ramai
DiKota Jakarta ini. Pertambahan kenderaan yang begitu banyak dengan kekurangan infrastruktur jalannya tidak dapat dibayangkan apa akan jadi kota Jakarta ini 10 tahun atau 20 tahun lagi. Menariknya, kurang berlaku kemalangan jalan raya, mungkin kerana kelajuan kenderaan terhad disebabkan kesesakan.

Diserata ceruk dan lorong bersepah warong-warong pinggiran yang meniaga makanan dan apa saja yang boleh dijual seolah-olah sudah tidak terkawal lagi oleh pihak berkuasa. Setiap orang aktif mencari rezeki sehinggakan bahan buangan ditong sampah yang boleh dikitar semula ada orang yang akan ambilnya. Ada bermain muzik ditepi jalanan dan ada yang berniaga jual akhbar dan rokok atau air minuman ditengah-tengah kesibukan jalan raya dikota-kota tersebut. Segalanya rioh rendah dan kadar pencemarannya adalah tinggi disebabkan asap-asap kenderaan dan juga pencemaran sungai-sungai yang begitu teruk sekai.

Antara tempat menarik yang dilawati di Kota Jakarta ini ialah Muzium Lubang Buaya dimana disitu terjadinya peristiwa yang membawa duka kepada bangsa Indonesia dimana 7 orang Jeneral Tentera Nasional Indonesia dicolek dan dibawa ke Lubang Buaya untuk diseksa dan dibunuh oleh orang-orang yang dikatakan Parti Komunis Indonesia. Mayat tersebut disumbatkan kedalam telaga yang muat –muat untuk seorang sahaja sedalam 20 kaki. Yang menjadi tandatanya ialah mengapa Jeneral Suharto tidak dicolek dan dibunuh pada waktu tersebut sedangkan beliau juga adalah salah seorang pemimpin tentera kanan selain 7 yang dibunuh oleh Komunis.

Di Jakarta juga terdapat sebuah taman yang dinamakan Taman Mini Indonesia Indah yang menempatkan pelbagai rumah-rumah tradisional suku kaum yang terdapat diseluruh Indonesia. Melawat ke sini seolah-oleh melawat seluruh kepulauan Indonesia kerana banyak bahan pamiran suku-suku dan puak-puak di Indonesia. Sebuah tempat membeli belah yang terbesar di Kota Jakarta ialah di ITC Mangga Dua. Amat luas dan banyak barang-barang local dan luarnegara disini , tapi banyak yang tiruan. Walau bagaimanapun harga dan kualitinya boleh tahan juga.

Melawat negara orang dan melihat dan menghayati kehidupan negara seperti Indonesia ini fahamlah kita bahawa sesungguhnya kita amat bersyukur dengan nikmat yang tidak terhingga mempunyai sebuah negara seperti Malaysia ini. Segala-galanya amat selesa sekali di Malaysia. Tidak ada kesesakan yang berterusan, tidak ada setinggan yang terlampau, tidak ada kesesakan di ‘Air Port’.

Kemudahan dan keluasan Lapangan Terbang Antara Bangsa Saekarno Hatta di Jakarta amat jauh bedanya dengan KLIA malah jika dibandingkan dengan Lapangan Terbang Subang pun kita masih lagi ke hadapan. ‘ Air Port’nya sempit dan tidak lagi dapat menampung penumpang yang semakin bertambah apatah lagi penduduk Jakarta sahaja melebihi 15 juta orang berbanding Kuala dan sekitarnya lebihkurang 5 juta orang.

Semua peserta rombongan amat berpuas hati dengan lawatan ini dan memberi semangat dan azam baru kepada peserta supaya dapat bekerja dengan lebih tekun dan bertanggungjawab kearah menjadikan Kedah Maju pada tahun 2010. Terima kepada Kerajaan Negeri Kedah yang menaja lawatan sambil belajar ini….

No comments:

Post a Comment