Thursday, August 27, 2009

KeSaTuAn DaLaM BeRkAwAt

Alor Setar: 31 Ogos 2002
Catatan : Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman

‘Kerana Mu Malaysia’ ..Itulah tema Sambutan Bulan Kemerdekaan Malaysia ke 45. Ianya disambut hebat oleh segenap masyarakat Malaysia. Tidak kurang juga yang tidak mengambil kisah akan Sambutan Bulan Kemerdekaan ke 45 ini. Mereka ini seperti tidak menghargai langsung akan perjuangan rakyat terdahulu dalam membebaskan negara kita dari belenggu penjajah. Orang seperti ini jika tidak dipandu dan dipimpin ke arah yang betul boleh membawa masalah yang besar kepada negara kerana akan banyak tindakan-tindakannya nanti akan memberi kesan yang boleh menjejaskan kestabilan negara.

Sebagai menyahut Sambutan Bulan Kemerdekaan Malaysia ke 45 ini, Pejabat Daerah Kota Setar telah turut terlibat dalam perarakan kawat yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri. Selama hampir 3 minggu sebahagian besar kakitangan Pejabat Daerah Kota Setar telah bertungkus lumus mengadakan latihan kawat. Apa yang penting dalam latihan kawat untuk masuk perarakan adalah bukan semata-mata untuk mendapat kemenangan dalam perbarisan kawat tetapi ianya memberi kesan impak yang boleh menunjukkan sejauh mana tahap kesabaran, kemampuan dan tahap disiplin dikalangan ahli-ahli kawat. Sekiranya tidak ada kesungguhan dikalangan ahli untuk memperbaiki teknik kawat dan mematuhi arahan-arahan jurulatih, sudah pasti pergerakan tidak akan sama dan perbarisan akan nampak canggong dan pelik. Dalam mana-mana bidang untuk mencapai kejayaan cemerlang perkara pokok yang harus ada ialah tahap disiplin yang tinggi yang ditunjukkan semasa latihan , kesabaran yang mencabar keegoan kita dan kebolehterimaan ahli menerima arahan-arahan

Dalam Perbarisan Kawat Hari Kemerdekaan Malaysia ke 45 yang diadakan pada 31 Ogos 2002 di hadapan Dataran Tunku , Alor Setar lebih 160 pasukan telah mengambil bahagian. Bagi kategori Jabatan-Jabatan Kerajaan di mana Pejabat Daerah Kota Setar mengambil bahagian kawat terbaik ialah Pasukan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah. Di sebabkan masalah disiplin yang longgar dikalangan ahli kawat PDKS menyebabkan peluang untuk menduduki 3 tempat teratas telah terlepas lagi . Tahun 2003 akan datang perkara ini perlu diberi perhatian dan latihan yang bersungguh dan disiplin yang tinggi jika diamalkan pasti akan membuahkan hasil yang lumayan.

No comments:

Post a Comment