Wednesday, December 2, 2009

DI BAWAH BAYU BANYAK KEINDAHAN, KEBERSIHAN DAN KEMESRAAN

Hotel Le Meredian,
Kota Kinabalu.

03 Disember 2009

Isu tunggakan hasil cukai pintu dan kebersihan sesebuah kawasan PBT sentiasa menjadi fokus utama orang ramai terhadap perkhidmatan sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan..Isu ini selalunya tiada berkesudahan sejak dari dulu lagi hingga kini, Bermacam-macam usaha dilakukan namun yang benar-benar berjaya kurang benar adanya.


Saya bersama sebahagian rombongan bersantai menikmati keindahan pantai di Pulau Manukan


Majlis Daerah Sik, sebuah PBT yang kecil sahaja di Kedah namun sentiasa menekankan usaha-usaha menambahbaikkan perkhidmatan yang dapat diberikan terutama dalam isu-isu kebersihan, penguatkuasaan dan kutipan cukai pintu.

Untuk itu sebagai meningkatkan lagi pengetahuan dan mencari idea-idea baru dalam aktiviti PBT maka satu lawatan rasmi telah diatur ke Kota Kinabalu Sabah yang bermula dari 2 Dis 2009 hingga 5 Dis. 2009. Ahli rombongan terdiri dari semua ahli majlis MDS yang diketuai oleh Tuan Hj Azmi Din, Yang Dipertua MDS...

Lawatan telah dibuat ke Majlis Bandaraya Kota Kinabalu dimana kunjungan hormat bersama Mayor DBKK iaitu Dato' Ilias b. Ibrahim. Banyak idea-idea baru diberikan oleh Mayor tersebut berdasarkan pengalaman DBKK terutamanya dengan program 3K yang dipraktikkan oleh DBKK. 3K bermaksud kebersihan diutamakan, Keselamatan Dijamin dan Kesejahteraan Rakyat diberi perhatian. Di samping itu pihak DBKK telah sudi memberikan taklimat berkenaan 'Tindakan-Tindakan Yang Diambil Oleh DBKK Terhadap Cukai Kadaran'..Banyak maklumat-maklumat baru diperolehi dari taklimat dan soaljawab antara ahli rombongan dengan pihak pengurusan DBKK. Sesungguhnya sambutan mesra yang diberikan oleh semua kakitangan DBKK amatlah dihargai dan disanjung tinggi..


Saya bersama Tuan Hj Azmi Din YDP MDS dan rombongan membuat kunjungan hormat ke Pejabat Mayor DBKK.

Program ini juga mengadakan lawatan ke Pulau Sapi dan Pulau Manukan iaitu lebih kurang 30 minit perjalanan dengan bot penambang dari jeti penumpang di Jalan Tun Fuad Stephens, Sinsuran, Kota Kinabalu..hanya 200 meter dari hotel penginapan. Pulau ini adalah pulau peranginan yang dikawal oleh Taman Laut...Tempat ini sesuai untuk berenang, snorkling, dan bermesra-mesraan dengan ikan hidupan laut yang amat jinak...Tapi rasanya Taman Laut kat Pulau Payar Langkawi lebih menarik lagi.

Tidak lengkap rasanya kalau datang ke negeri orang tidak membeli belah..Pasar Fillipina letaknya hanya 100 meter sahaja dari hotel..Memangnya banyak barang-barang dari segala macam makanan dan buah-buahan , kraftangan tempatan dan dari Fillipina dan Indonesia, dan juga paling disukai ialah mutiara yang banyak dijual disini...Namun berhati-hati membeli mutiara, kerana silap perkiraan terkenaan mutiara palsu.. Ini kena hati-hati.

Ok pak mau pergi shoping-shoping dulu...tidak habis lagi cerita ni...nanti mau cerita lagi....belum habis lawatan lagi nih..

04.12.09

Ok..ketemu lagi semua.. hari ini melawat sekitar Bandar KK seperti ke Masjid Negeri Sabah, Universiti Malaysia Sabah, 'window shoping' kat kompleks perniagaan One Borneo Hypermall dan bergambar di bangunan unik Yayasan Sabah..khabarnya sudah tidak begitu stabil dan tidak ramai yang berani duduk didalamnya..Petangnya pergi tinjau kat beberapa kedai jewellery nak cari rantai mutiara pesanan isteri dan akhirnya ketemu juga kat Kedai Jamelah Jewellery..Harganya boleh tahan, tapi kalau nak cari mutiara air tawar murah aje... mutiara air masin agak mahal harganya..tapi berbaloi kalau membeli berbanding harganya di semenanjung yang berlipat kali ganda...so pejam mata beli juga... untuk birthday isteri yang akan menjelang tidak lama lagi..


Apa yang sebenarnya dapat dipelajari  dan diambil pengajaran hasil dari lawatan ini ialah dapat 5K. Iaitu KeselamataN terjamin, KebersihaN diuruskan dengan baik, KaKi LimA bangunan perniagaan tidak dibiarkan penuh dengan barang niaga, KutU RayaU pun tidak kelihatan di KK ini, KeimanaN terserlah bila melihat surau dipasar malam penuh dengan jemaah dan KerjasamA sentiasa ada antara peniaga dengan PBT. Jadi inilah yang perlu diimplimentasikan oleh mana-mana PBT di Kedah...caranya...marilah sama-sama kita memikirkan dan mencari jalan agar keadaan seperti 6K itu juga dapat diujudkan .

Wednesday, November 25, 2009

URUSAN PINDAHMILIK TANAH ANDA AKAN SELESAI DALAM TEMPOH 2 JAM....SILA TUNGGU

Hotel A Famosa Resort,
Melaka
25 November 2009

Kerajaan berusaha bermacam-macam cara dan pendekatan dalam memberi kesenangan kepada rakyat dan mempermudahkan rakyat membuat sebarang urusan dengan kerajaan. Sesuai dengan moto kerajaan yang memberikan keutamaan kepada RakYaT.

Perbincangan dalam bengkel bersama dengan PTD Kedah yang turut sama hadir.

Pentadbiran Tanah tidak terlepas dari menerima tanggungjawab untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.  Atas hasrat tersebut saya berusaha hadir juga dalam Konvensyen Pentadbir Tanah Seluruh Malaysia yang diadakan di Hotel A Famosa Resort, Melaka bermula dari 22 November hingga 25 November 2009. Konvensyen ini dirasmikan sendiri oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia.

Fokus utama konvensyen ini ialah membuat rumusan bagaimana untuk melaksanakan 'kaunter ekspress' segala urusan yang berkaitan dengan urusniaga dan bukan urusniaga tanah dimana bengkel telah membuat 'kenyataan bersama' untuk melaksanakan urusan pendaftaran dan pengembalian dokumen dapat diselesaikan pada hari yang sama. Dalam beberapa transaksi tertentu seperti pindah milik tanah, gadaian tanah, melepas gadaian tanah dan sebagainya boleh dilaksanakan dengan segera dan ada setengah-setengah pejabat tanah telah membuktikan hanya mengambil masa kurang dari satu jam jika dokumen lengkap dikemukakan.

Pelaksanaan 'kaunter ekspress' seperti ini memerlukan transformasi dalam pentadbiran tanah terutama dalam memastikan semua kakitangan terlibat memahami sepenuhnya hasrat kerajaan dalam memberi kesejahteraan kepada rakyat. Sikap dan cara bekerja perlu berubah.

Dalam hal ini saya juga akan cuba melaksanakan kehendak kerajaan dan memastikan setiap urusniaga tanah dapat diselesaikan pada hari yang sama. Semuanya ini sebenarnya terletak kepada keikhlasan setiap kakitangan untuk bertindak sebaik mungkin seperti mana yang diarahkan. Benda baik orang arah , laksanakan sahajalah sekadar yang termampu,  Hendak SeribU DayA, Tidak HendaK SeriBu DaliH.....

Bye..jumpa lagi...

Friday, November 6, 2009

Adakah DalaM TempoH SetahuN LagI AkaN AdA PerubahaN PeningkataN Hasil KerajaaN?


06 November 2009
Hotel City Bayview Langkawi
Sejak sekian lama didapati banyak tanah-tanah berhakmilik yang bersyarat pertanian tetapi telah disalahgunakan oleh tuan tanah untuk digunakan bagi maksud lain dari syarat yang dibenarkan oleh peruntukan Kanun Tanah Negara. Pelanggaran syarat kegunaan tanah ini telah banyak menguntungkan tuan tanah atau bangunan sedangkan kerajaan mengalami kerugian yang begitu banyak disebabkan penyalahgunaan pengunaan tanah tersebut. Sebagai contohnya di Langkawi ada hotel bertaraf 4 bintang didirikan diatas tanah bersyarat pertanian. Kerajaan Negeri Kedah hanya dapat mengutip cukai tanah sebanyak RM8.00 sahaja sedangkan sepatutnya dengan projek seperti itu kerajaan boleh mengutip beribu-ribu RM jika tanah bersyarat hotel..Walau bagaimanapun undang-undang sedia ada tidak membenarkan cukai atau hasil dikutip seperti itu...maka berterusanlah keadaan seperti itu sehingga kini.

Saya bersama dengan sebahagian ahli bengkel yang terdiri dari wakil Pejabat Tanah Sik, JPBDD dan Majlis Daerah Sik sedang berbincang mengenai kajian kes yang diberi.

Sebenarnya banyak lagi kes-kes pelanggaran syarat kegunaan tanah pertanian seperti digunakan untuk padang golf dan pusat rekreasi, bangunan perusahaan, bangunan perniagaan, bangunan kediaman...Jika disiasat dan direkod diseluruh negeri Kedah bilangannya terlalu banyak. Mengapa perkara ini berlaku dan berleluasa tidak perlulah diungkit kisah-kisah lama...banyak persoalan dan isu yang berbangkit seperti kenapa dibiarkan perkara tersebut berlaku, mengapa penguatkuasaan tidak laksanakan dan sebagainya...Kemungkinan banyak pertimbangan politik dan faaktor kemanusian memainkan peranan dalam hal ini..Sebagai kakitangan kerajaan kita menghadapi dilema dalam hal ini. Walau bagaimanapun penyelesaian perlu dicari mengatasi masalah tersebut.


Berkisar kepada isu-isu pelanggaran syarat kegunaan tanah inilah maka satu pendekatan yang drastik perlu dilakukan segera oleh kerajaan negeri walaupun sudah agak terlewat dalam memastikan kerajaan negeri mendapat hasilnya dan pada masa yang sama kegiatan pelanggaran syarat yang berleluasa dapat dikawal.

Maka Bengkel Pindaan ATK 1966 (Penyediaan draf tatacara permohonan dan kadar bayaran permit yang akan dikenakan ke atas premis-premis/struktur/bangunan yang didirikan dibina dengan melanggar syarat penggunaan tanah berdasarkan Kanun Tanah Negara 2010 ) yang diadakan dari 05.11.09 hingga 06.11.09 di Hotel Bayview Langkawi adalah langkah awalan untuk merealisasikan cadangan penyelesaian kes-kes penyalahgunaan tanah pertanian melalui pindaan kepada ATK 1966.

Saya dan beberapa kakitangan Pejabat Tanah Sik, turut terlibat sama dalam menyumbangkan sedikit sebanyak idea untuk menjayakan bengkel tersebut. Semoga resolusi dan hasil dari bengkel tersebut akan membuahkan kesan yang besar kepada Kerajaan Negeri terutama dari segi peningkatan hasil kerajaan negeri dan kawalan terhadap aktiviti-aktiviti pelanggaran syarat-syarat tanah pertanian.
Catatan oleh:
Asri Redha
Teratak Kasih
Alor Setar

Wednesday, November 4, 2009

WARGA TEMPATAN DALANG KUARI PASIR HARAM DI SIK


PEKAN SIK - Kegiatan kuari pasir secara haram semakin menjadi­-jadi, walaupun Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sering melaku­kan pelbagai operasi tanpa mengira waktu bagi mengatasi masalah tersebut. Ketua Penolong Pegawai Daerah (Tanah) Sik, Mohd Asri Redha Abdul Rahman berkata, antara faktor yang menjadi penyumbang utama kegiatan ini sentiasa berterusan kerana terdapat sesetengah kuari pasir beroperasi secara haram didalangi oleh orang tempatan.

Pentadbir Tanah Daerah Sik terpaksa turun ke padang berterusan dari masa ke semasa membuat pemeriksaan lori-lori dan juga kuari-kuari bagi memastikan operasi kuari dan pemindahan bahan batuan tersebut mempunyai permit yang sah.

Menurutnya, berpunca daripada itulah, kadang-kala operasi yang dijalankan sering menemui kegagalan kerana pihak pengusaha kuari haram seakan­-akan dapat menghidu kehadiran mereka.

"Namun begitu, alasan tersebut tidak pernah menjadi halangan kepada kami untuk meningkatkan operasi mem­banteras kegiatan kuari pasir secara haram sama ada pada hari biasa atau pun hujung minggu.

"Walaupun tidak mempunyai kakitangan yang cukup untuk melakukan operasi serbuan berkenaan, namun kami amat memandang serius masalah tersebut kerana kesan kegiatan itu telah menimbulkan pelbagai masalah kepada masyarakat;' katanya. Mengulas mengenai kejadian jambatan runtuh ekoran kegiatan kuari pasir di Kampung Landai, Mohd Asri berkata, pihaknya sering melakukan serbuan menyita kuari beroperasi secara haram di kawasan berkenaan, namun kegiatan tersebut terus aktif.

"Setakat ini hanya tiga permit sahaja yang dikeluarkan untuk melakukan aktiviti kuari pasir di situ, dua permit diberikan kepada Bina Darul Aman Berhad (BDB), milik Kerajaan Negeri dan satu permit orang perseorangan.

"Mana-mana kuari pasir yang mempunyai permit, kita tidak menghadapi sebarang masalah, sebaliknya berbeza dengan kuari beroperasi secara haram;" katanya.

Beliau berkata, langkah yang diambil oleh mereka buat masa sekarang adalah dengan menyita kawasan beroperasi secara haram selain memberi amaran keras kepada pengusaha termasuk pemilik tanah kerana membenar­kan aktiviti tersebut dilaksana­kan.

"Selain itu, kami juga turut menahan mana-mana lori yang mengangkut pasir dan batuan tidak mempunyai permit sah serta tidak membayar royalti seperti ditetapkan oleh Aturan Tanah Kedah.

"Jika kes tersebut disabitkan kesalahan oleh mahkamah, hukuman maksimum RM50,000 dan penjara tidak lebih lima tahun boleh dikenakan atas kesalahan membawa keluar bahan batuan tanpa permit yang sah," katanya.

Katanya, dalam perkemban­gan terbaru pihaknya juga telah menahan sebuah lori yang gagal menunjukkan permit sah sewaktu mereka mengadakan operasi pada awal pagi 1 November 2009 di Pekan Gulau.

"Lori berkenaan dipercayai membawa muatan pasir yang dikorek sekitar kawasan Landai untuk dihantar ke satu destinasi lain. Namun pihak kami berjaya menahan lori berkenaan pada jam 6.50 pagi setelah mengada­kan operasi seawal jam 4 pagi di situ.

"Sewaktu ditahan, pemandu lori berkenaan cuba untuk mengeluarkan muatan yang dibawa namun tidak berhasil dan kami telah membuat laporan polis berhubung kes berkenaan dan pemandu lori dilepaskan dengan jaminan pihak polis," katanya.

Menurutnya, sepanjang tahun ini sahaja sebanyak enam permit kuari pasir telah ditarik balik kerana pengusaha kuari me­langgar syarat-syarat yang ditetapkan sewaktu perjanjian. Walau bagaimanapun kuari ini dibenarkan dibuka kembali setelah membuat rayuan namun pengusaha perlu membayar deposit lebih tinggi iaitu RM10,000 berbanding RM7,000 sebelum ini selain perlu mematuhi syarat-syarat lebih ketat. Deposit sedia ada dirampas.

"Set:akat ini, hanya terdapat 18 kuari pasir dan tiga kuari batu yang mempunyai permit aktif beroperasi secara sah di sekitar kawasan daerah Sik selebihnya kegiatan kuari secara haram," katanya.

Sinar Harian turut meminta komen beliau berkenaan bantahan penduduk Kampung Lahar yang meminta kerja-kerja kuari Pasir disepanjang Sungai Kuala Muda dihentikan setelah 12 tahun beroperasi.

Katanya kuasa pemberian atau proses tarik balik permit pengusaha kuari berkenaan adalah dibawah bidang kuasa Pejabat Tanah Kuala Muda, walaupun yang menjadi mangsa keadaan adalah penduduk disebelah Sik.
"Namun begitu, pihak kami tidak memandang ringan perkara berkenaan dan turut menasihati pengusaha tersebut supaya mengambil kira kepentingan masyarakat setempat jika kerja­-kerja tersebut terus dijalankan.

"Masyarakat juga perlu memainkan peranan mereka untuk menyekat kegiatan operasi kuari pasir haram ini dengan cara membeli atau mengambil pasir dari tempat mempunyai permit sah serta dibawa oleh lori yang telah membayar royalti," katanya.

Mohd Asri Redha berkata, PBT daerah ini amat serius ber­hubung penguatkuasaan dalam membanteras kegiatan kuari pasir beroperasi secara haram, dan hasil perbincangan satu Jawatan Kuasa Penguatkuasaan Peringkat Daerah Sik akan ditubuhkan . Jawatankuasa berkenaan akan dipengerusikan sendiri oleh Pegawai Daerah Sik, dan antara jabatan yang akan bekerjasama seperti Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) Sik, Perhutanan, Jjabatan Pengairan Dan Saliran, (JPS), Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta Majlis Daerah Sik (MDS)

Petikan dari Akhbar Harian Sinar pada 04 November 2009

Saturday, October 31, 2009

KeMbArA LaTa LeMbU EmAs

Kalau selalu bergelumang dan bekerja di ofis, kadang-kadang 'tension' juga..Ya lah asyik memikirkan fasal kerja aje, apa nak dibuat, apa yang diarah, apa yang kena arah, apa yang kena peringatkan, apa yang kena diselesaikan dan macam-macam lagi....Kita sentiasa diburu dengan tugas yang sentiasa `menanti dan masa yang terhad..namun serajin mana kita berusaha, kerja yang menanti tidak akan selesai...

Abu Hurairah menyahut cabaran

Sebagai alternatif untuk menenangkan fikiran dan sekaligus untuk kesihatan diri juga maka saya telah berpakat dengan beberapa orang anak buah untuk masuk satu pertandingan yang dinamakan 'Kembara Lata Lembu Emas' di Bendang Man, Daerah Sik pada 31 Oktober 2009. Program ini anjuran Pejabat Daerah Sik, Pejabat Belia Dan Sukan, Jabatan Hutan dan beberapa jabatan lagi yang terlibat. Bagus juga ada anak-anak buah mau ikut serta aktiviti gila-gila sikit ni.

Memang mencabar laluan kembara ini sepanjang 12 KM yang melibatkan para peserta terpaksa mendaki bukit melalui denai-denai sempit dan merbahaya dan seterusnya terpaksa pula menuruni bukit yang terlalu amat curam dengan hanya berpegang kepada akar-akar dan pokok menjalar sahaja untuk berpaut. Silap berpaut boleh terjun ke dalam jurang yang dalam... Apatah lagi sehari sebelum itu hujan amat lebat menjadikan laluan terlalu amat becak, hinggakan ada yang terlekat kaki dan kasut kedalam 'kelebor' yang dalam..Pacat apa lagi khenduri sakan, rezeki datang menggolek. Tidak hairanlah dalam pasukan saya, habis rosak tapak kasut yang baru dibeli pula...Sayapun tidak menjangka keadaan laluan sebegitu teruk, kerana 8 tahun sebelum itu saya pernah mengikut program ini, tapi tidaklah seteruk pada hari ini. Ada pasukan yang ahlinya yang pitam dan ada yang mengalami kemalangan..Masanya yang diambil hampir 5 jam. Sesungguhnya bukan kemenangan yang diburu tetapi kepuasan hakiki yang dicari.
Berehat mengambil angin beroksigen tinggi di sungai mengalir lesu. Segar rasanya sambil dihiburkan oleh nyanyian penghuni hutan..

Sesungguhnya mengikuti program ini amatlah disukai oleh saya berbanding main golf kerana ia benar-benar memberi kepuasan diri walaupun terpaksa berhadapan dengan keletihan, bahaya kemalangan dan binatang liar..Kita hanya memikirkan bagaimana nak 'survival' dalam hutan dara ini..Lupa segalanya kepada dunia luar...lupa fasal kerja..


CAtatan Oleh: Mohd Asri Redha

Tuesday, September 1, 2009

MerDeka : Apa maknanya Merdeka ..

31 Ogos 2009 genaplah usia kemerdekaan Malaysia yang ke 52. Selamat menyambut hari ulangtahun kemerdekaan negara yang ke 52. Secara kebetulan pula pada tarikh tersebut jatuh 10 Ramadhan . Bermakna sambutan dalam puasa.

Saya rasa pada tahun ini agak tidak terasa kemeriahannya sepertimana tahun-tahun sebelumnya. Saya rasa bulan puasa bukan penyebabnya...........nantilah saya akan sambung lagi kenapa dan apa penyebabnya......... cuma nak intro saja dulu.


Gambar-gambar diatas adalah sebahagian dari akvititi saya dalam kempen-kempen pemasangan Jalur Gemilang dan kempen mengingati Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia.
atas kiri: Saya terlibat dalam kempen memasang jalur gemilang dikenderaan disekitar Jerlun, Kubang Pasu. Atas tengah: Rombongan bermotosikal beramai-ramai mengelilingi Pulau Langkawi dengan mengibarkan Jalur Gemilang dan singgah di Underwater World Langkawi. Atas kanan: Bersama Dato' Pegawai Daerah Langkawi dan Dato Pengurus Besar Lada dalam pelancaran kempen kibar Jalur Gemilang Peringkat Daerah Langkawi.

Saya terasa hendak berdiskusi dengan saudara-saudara semua berkenaan dengan semangat kemerdekaan ini. Bukannya ada apa cuma kadang-kadang tu rasa kerisauan juga bila melihat dan mendengar pelbagai isu yang berkaitan perkembangan semasa seperti isu perlembagaan, isu perkauman, isu politik semasa dan sebagainya.

Sudah kedengaran disana sini sebahagian kecil rakyat Malaysia yang meminta supaya perlembagaan Malaysia di pinda secara total keseluruhannya, begitu isu kedudukan raja-raja melayu telah mula dipertikaikan, isu kuota melayu telah mula juga disindir-sindir dan diperlecehkan dan sebagainya. Perjuangan orang dahulu samada orang Melayu, India dan China dalam menuntut kemerdekaan telah tidak dihargai lagi oleh mereka. Mereka telah mula lupa tentang kerjasama dan akujanji antara kaum yang telah dipersetujui bersama dulu dalam menuntut kemerdekaan sehinggalah kepada penyediaan perlembagaan Malaysia yang masih kita gunapakai sehingga hari ini...semua ini gara-gara kurangnya maklumat dan pengetahuan berkenaan sejarah Tanah Melayu dan Malaysia itu sendiri.

Saya menyedari perkara ini jika dibiarkan berterusan tanpa ditangani dengan bijaksana oleh kerajaan dan rakyat yang tulin ianya akan menjahanamkan negara Malaysia yang tercinta ini. Kita harus ingat, negara ini adalah negara yang mempunyai pelbagai kaum, ugama, bangsa, budaya, adat, bahasa dan pelbagai perbedaan lagi. Bila-bila masa sahaja boleh mencetuskan percikan api perbalahan antara satu sama lain. Sedangkan negara yang mempunyai bangsa dan agama yang samapun asyik berbunuhan antara satu sama akibat perbedaan pendapat, inikan pula negara seperti Malaysia. Tetapi Alhamdulillah syukur setelah 52 tahun kita merdeka tidak banyak isu-isu besar itu kita hadapi. Kalau adapun hanyalah secara kecil-kecilan dan kerajaan cepat bertindak dengan peruntukan undang-undang yang ada seperti ISA dan sebagainya.

Generasi baru selepas 20 tahun merdeka kebanyakannya kurang memberi perhatian lagi tentang kemerdekaan negara. Kehidupan mereka sekarang ini segala-galanya mudah, senang dan dilingkungi oleh kemewahan yang pelbagai hasil daripada kemerdekaan yang kita capai...
Semua ini membuatkan mereka lupa asal usul dan akhirnya akan menuntut pelbagai tuntutan-tuntutan yang tidak munasabah atas nama kebebasan, atas nama kesamarataan, atas nama merit, atas nama hak asasi manusia dan sebagainya yang akhirnya tidak disenangi oleh pihak lain. Semua ini akan menjurus kepada ketegangan yang boleh menjahanamkan negara ini. Generasi baru sudah lupa akan persetujuan bersama antara kaum semasa menuntut kemerdekaan dan merangka perlembagaan. Dalam perlembagaan Malaysia walaupun dirangka lebih 45 tahun yan lalu namun ianya masih tetap relevan sehingga kini kerana didalamnya mengandungi pelbagai perkara yang mempunyai falsafah yang tersendiril. Terima kasih kepada penggubal perlembagaan tersebut. Kerana berpegang kepada perlembagaan tersebutlah negara kita Malaysia tetap aman makmur sehingga kini. Nah, kalau sudah terbukti begitu mengapa kita terbawa-bawa dengan puak-puak yang memang mengambil kesempatan untuk menjahanamkan Malaysia ini. Kadang-kadang orang Melayu sendiri sudah mula mempertikaikan kuota melayu, institusi kesultanan dan lain-lain sepertimana termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Mereka sudah mula lupa keintelektualan dan kekayaan yang mereka perolehi tersebut adalah hasil dari dasar-dasar yang diterjemahkan dari Perlembagaan Malaysia..mereka lupa segalanya disebabkan mereka sudah berjaya dalam bidang ekonomi, pendidikan dan status mereka dan menganggap mereka sudah mampu menghadapi persaingan dalam dunia yang terbuka luas ini. Mereka lupa segala-galanya. Mereka lupa bahawasanya ramai orang melayu yang merempat dinegara sendiri, mereka lupa orang melayu yang ketinggalan jauh dalam pendidikan , mereka kira mereka sahaja. Inilah orang yang tidak mengenang budi dan jasa negara kepada mereka.

Saya adalah anak merdeka yang lahir setelah 4 tahun negara merdeka. Namun saya masih tetap merasai akan kesusahan yang dihadapi pada awal-awal 15 tahun merdeka. Bagi rakan-rakan yang seangkatan dengan saya pasti boleh terkenang kembali akan apa yang akan saya cerita kan ini berkenaan zaman silam kita dulu...

Saya masih teringat lagi persekolahan saya semasa di sekolah rendah yang terletak 1.5 km dari rumah saya di Kg Kabu 10, Sungai Limau Dalam, Yan, Kedah. waktu itu mana ada lagi bekalan elektrik. Belajar hanya menggunakan pelita minyak gas, kadang-kadang pelita chimney dan sekali-sekala orang tua saya pasang pelita gasolin. Sekarang ini susah nak cari pelita chimney dan gasolin. Kalau ada pun sudah jadi barang antik kegunaan orang-orang kaya...Tapi saya memang pakar bab pasang pelita gasolin..terangnya sama dengan lampu elektrik 100 wat.
Berbanding dengan sekarang ini anak-anak saya mudah saja belajar, petik saja sudah boleh baca buku dan sebagainya.

Begitu juga nak seterika baju pakai seterika besi yang dibubuh arang yang dibakar. ambil masa dekat sejam dulu baru boleh guna sterika tersebut. Silap-silap seterika hancur pakaian tersebut kerana terlalu panas atau arang tersembur keluar atas baju. Nak bagi kurang panas dan licin seterika tersebut, tonyoh atas daun pisang, barulah ok.... Itulah pengalaman manis yang anak-anak saya tidak akan merasainya lagi. Nak cari TV tidak adalah lagi waktu tersebut. Bapa saya ada juga beli dynamo elektrik pakai engin kubota yang diguna untuk tenggala bendang. Bunyi dengan satu kampong punya kuat.Tapi tidaklah dipasang selalu cuma sekali-sekala sahaja untuk tengok cerita melayu dan perlawanan tinju waktu itu Muhamad Ali memang cukup terkenal. kerja saya kutip duit kat orang kampong sapa yang nak tengok. Kutip sekupang sahaja. TV waktu itu hanyalah hitam putih sahaja.... Satu lagi cerita yang menarik yang masih lagi dalam ingat ialah cerita koboi 'High Chapparal'

Infrastruktur waktu itu memang terok sekali. Mana ada jalan mini tar lagi, Jalan besarpun tidak ada lagi. nak cari kereta waktu tu jauh sekali, kerana jalan tidak ada. Kalau nak pergi ke Simpang Tiga kena lalu tepi jalan sungai sahajalah. Kalau hujan habis kelebor dan becak. Kalau kesekolah hanya berkaki ayam sahaja berjalan kaki 1.5 km. kalau pakaipun tidak ada gunanya..Ada satu ketika saya hanya pakai kasut putih plastik ke sekolah dan stokinpun guna yang lama-lama dan untuk elak stokin turun kebawah saya pakai getah untuk ikat diatasnya. kerana getah yang ada kat stokin dah kendor. Bukan senang nak beli baru...

Masih segar dalam ingatan saya lagi waktu tersebut tidak ada lagi bekalan air paip. Saya dan keluarga masih guna telaga yang letaknya lebihkurang 50 meter dari rumah. Paling takut waktu pagi, sudahlah sejok , jauh pula dari rumah dan telaga itu duduk tepi hutan belukar, silap-silap haribulan boleh terpijak ular khatam tebu atau ular kapak yang banyak sekali waktu itu. Nak cari lampu suluh bukan senang waktu itu. cuma bawa pelita minyak gas sahaja ke telaga untuk mandi. Untuk buang air besar pula saya kena pergi kat jamban yang dibuat diatas parit kecik sempadan tanah. Di bawah jamban itu sudah menunggu dengn setia ikan puyu dan kura-kura untuk menjamu selera dengan najis yang kita akan buang. Kadang-kadang air parit terpercik sampai ke muka disebabkan besarnya buang benda itu. Paling takut kalau nak terberak waktu malam.... sebab jamban bukan duduk dalam rumah seperti sekarang ini.

Dari segi permainan yang saya terlibat masa itu memang banyak dan kadang-kadang memang merbahaya sekali. salah satu permainan yang memberi kesan kepada saya sehingga sekarang ialah main perang bersama rakan-rakan. habis satu kampung riuh rendah dengan perang yang kami aturkan. Malangnya main perang ini telah meninggalkan kenangan pahit kepada saya. Main perang ini menggunakan senapang kayu guna peluru bemban dan buah baru. Salah satu peluru bemban kawan saya telah hinggap di mata kanan saya. Kelam dan gelap serta merta dan keadaan itulah yang saya alami dan deritai sehinggalah ke hari ini. Saya telah mengalami cacat penglihatan....segala-galanya hancur. macam-macam difikirkan waktu itu...namun untuk apa dikesalkan atas perbuatan diri sendiri yang tidak mendengar cakap dan nasihat ibu bapa....kecacatan inilah kadang-kadang menimbulkan rasa rendah diri saya yang teramat sangat dan kadang-kadang menjadi murung...Namun kehidupan perlu diteruskan.... Kecacatan inilah juga yang menjadikan saya lebih tabah dan cuba berusaha untuk membaiki diri saya. Saya bukanlah seorang yang pandai disekolah. Kalau disekolah rendah biasanya dalam peperiksaan tahun duduk dalam nombor 30 ke 40 lah...sapapun tidak pandang saya malahan ibu dan bapapun tidak mengharapkan apa-apa dari saya..Memang tidak pandai. Hanya disekolah menengah sahaja saya mula berubah sedikit bila dapat kemalangan itu pada tingkatan 1. Barulah ada kesedaran sikit, walaupun suasana disekolah menengah ketika itu tidak begitu memberangsangkan dan tidak ada saingan maka pencapaian saya tidaklah memberangsangkan walaupun SRP dapat 10 unit tapi tidak pergi kemana, kerana tidak tahu nak pergi ke mana, tidak ada sapa yang tolong guide waktu tu, maka duduklah di SMY itu juga. Jadi masa SPM hanya mampu dapat gred 2 sahaja. Itupun dikira murid terbaik juga ketika itu di SMY.. lawak juga..

Banyak lagi permainan yang ada waktu itu yang mana semuanya reka sendiri aje..kotak rokok kosong boleh buat mainan, buluh boleh buat cak plong, pokok jambu biasa dipotong untuk ambil kayu buat gasing besar, dan hampir putus jari telunjuk kiri saya akibat terkena pisau masa buat gasing, buah gorah, buah getah semuanya boleh jadi kerja. Daun nipah boleh buat macam seperti anak panah... seronok sungguh waktu itu main macam-macam. Itu tidak kira lagi permainan bahaya lain seperti main meriam buluh, meriam tanah dan mercun besar...mainan ini silap-silap haribulan boleh cacat lagi badan kalau tidak bernasib baik...pernah saya korek peluru senapang patah yang masih lagi hidup untuk ambil biji kacang besi yang ada dalam peluru tersebut. nasib baiklah peluru tersebut tidak meletup, kalau tidak tak tahulah jadi macam mana..Kiranya saya ni memang buas jugalah kat kampong..buas cara kamponglah...jangan salah sangka lain pula.

Saya juga teringin nak cerita zaman itu cukup seronok dapat tangkap ikan dengan macam-macama cara dan itu semua dialami sendiri seperti tahan taut, pakai tangkul, timba parit cari ikan dan belut, merelau waktu malam pancing ikan haruan besar, pakai serkap dan sebagainya. Semuanya itu payah nak cari lagi zaman ini. Lagi seronok bila dapat buru burung puyuh dipadang selepas waktu mengerat padi, tangkap burung ruak-ruak guna perangkap dibuat daripada buluh.

Ada satu lagi permainan yang ada waktu itu ialah main wau..ada wau ketek, wau bulan, wau kangkang dan sebagainya...cantik nampak suasana langit bila waktu main wau. Sejuk telinga dengar dengongan dari wau yang dibuat dari daun mengkuang. semuanya hanya menggunakan peralatan yang ada dipersekitaran kampong sahaja. gam pun buat sendiri pakai tepong ubi, pokoknya segala-galanya mengajar kita lebih kreatif.

Saya pernah bekerja dibendang, memukul padi, mengerat padi, cabut anak semaian, menguroi dan sebagainya. Pokoknya apa saja kerja bendang memang saya telah alami dan buat sendiri. Betapa seronoknya dapat bela kerbau yang digunakan untuk tarik anor untuk bawa guni padi ketepi sungai. Dari sungai pula bawa guni padi tersebut naik tongkang ke kilang padi yang terletak tepi sungai di pekan Sungai Limau. Kalau tongkang buruk saya pasti akan cari paku yang ada kat tongkang tersebut untuk buat paku gasing. Memang kuat dan tahan gasing tersebut. Sekarang sudah tidak ada lagi kerja-kerja seperti itu, semuanya pakai mesin dan terus bawa naik lori masuk ke kilang.

Malangnya kerbau yang saya bela itu telah disembelih oleh bapa saya pada waktu dekat nak raya. Bapa jual daging kerbau di pekan khamis, sayapun kadang-kadang tumpang juga jual daging kerbau pakai kati waktu itu. Agak sedih juga mengenangkan kerbau yang jadi rakan baik saya waktu itu, apatah lagi bila teringat duduk atas belakang kerbau bawa pergi makan rumput dipadang. Kerbau itu jinak benar.

Oklah saya pun banyak sangat cerita fasal kisah lampau selepas merdeka. Bukannya ada apa seronok dan sedih juga bila teringat zaman waktu itu. Saya tidak pandai untuk merakam semua itu dalam bentok gambar sepertimana katunis Lat buat dalam cerita Lat di Kampong Boynya...waktu itu juga mana nak cari kamera untuk rakamkan itu semua. Kalau ada senanglah nak cerita kat anak-anak. Ini anak-anak tidak berapa nak percaya bila saya cerita bab-bab itu. Mereka tidak berapa faham akan apa yang saya alami sendiri waktu zaman kanak-kanak dan remaja.

Saya amat bersyukur berada dalam 2 zaman yang 'totally different' Satu zaman yang betul-betul dhaif dan satu zaman moden yang berasaskan sains dan teknologi. Saya boleh menilai antara keduanya dan dapat merasainya. Namun saya rasa 25 tahun selepas merdeka dan seterusnya perubahan yang berlaku tidak begitu ketara sangat. Kemudahan-kemudahan sudah ada pada waktu dan samalah seperti sekarang cuma ianya lebih canggih dan moden sesuai dengan perkembangan semasa.

Anak-anak zaman sekarng ini amat beruntung kecil-kecil lagi sudah boleh tidor dan makan dihotel 5 bintang seperti anak-anak saya. Seingat saya waktu bekerja baru rasai duduk nginap dihotel seperti itu. Masuk KFC pun semasa duduk di Universiti, baru tau nikmatnya ayam goreng KFC berlainan goreng ayam yang kita selalu makan. Anak-anak sekarang umur 2 tahun dah masuk KFC....Permainan semua canggih tapi kena beli semuanya. Kesekolah pula dengan kereta. kalau tidak ada keretapun dikampong boleh dikatakan 80 peratus pergi kesekolah menaiki motosikal...tengoklah digaraj-garaj sekolah bersusun motosikal yang baru-baru pula tu...rasanya sebahagian besarnya tidak ada lesen memandu, tapi itulah keadaannya di kampong-kampong. Lewat ambil anak sikit kat sekolah mereka sudah pandai merungut pada ibu bapa mereka berbanding dengan saya dulu pukul 4 petang baru sampai rumah, naik bas dan berjalan kaki pula. Pi sekolah petang, pukul 10.00 pagi sudah keluar rumah untuk ke sekolah.

Saya cerita kesenangan yang dikecapi oleh anak-anak zaman sekarang ini agar mereka kena menghargai apa yang ada dan menghargai kesusahan orang-orang terdahulu yang membuatkan mereka menikmati kesenangan pada hari ini...jangan lupa itu...sentiasa kena diperingatkan selalu kepada mereka agar mereka tidak membuat sesuatu yang merosakkan agama, bangsa dan negara kita.

Sebab itu saya merasa amat sedih sangat bila pembangunan sosial dan ekonomi semakin pesat berlaku sekarang ini kita hendak hancorkan dengan mempertikaikan apa yang telahpun ujud sejak merdeka. Anak-anak muda sekarang tidak lagi menghargai sejarah negara, golongan pejuang kemerdekaan Malaysia tidak lagi dihargai. Ada setengah cuba mengubah sejarah yang memang telah nyata dan berfakta lagi...Inilah yang berlaku sekarang bukan setakat anak-anak muda sekarang malahan generasi terdahulu yang sebaya sayapun ada yang cuba bertindak demikian disebabkan ketidakpuasan hati yang sayapun tidak tahu apa sebabnya. Nak kata duduk di Malaysia tidak boleh cari makan tidak juga, tidak selamat tidak juga, kebebasan dihalang tidak juga, tidak ada kuasa tidak juga....pokoknya tinggal di Malaysia ini cukup bebas, cukup makmur, cukup selesa, cukup segala-galanya cuma kena rajin dan kreatif sedikit Insya Allah tidak akan merempat duduk di Malaysia ini....Nak berpolitik, masuklah mana-mana parti politikpun tidak kisah. tidak ada siapa yang halang untuk terlibat dalam politik asalkan bukan fahaman komunis...pokoknya kalau nak berpolitik kenalah terima hakikat kekalahan dan kemenangan.

Oleh itu kita sebagai ibubapa kenalah setakat yang termampu didik anak-anak supaya menghargai erti kemerdekaan itu. Sekurang-kurang setahun sekali, kerajaan anjur pasang bendera dikereta dan dipremis rumah maka pasanglah , apa yang susahnya. Bagi anak-anak tengok apa yang kalut sangat bapa mereka dok pasang bendera, bila anak tanya ceritalah kepada mereka fasal kemerdekaan. Ini apa yang saya dapati bila waktu saya buat kempen pasang bendera di kereta ada tidak bagi pasang takut calar cat atau cermin kereta mereka. Itu nak bagi free. Kalau kena beli tau-tau sahajalah. Begitu juga pasang bendera dirumah , puas kerajaan berkempen dalam media minta pasang bendera, itupun berapa kerat sangat yang benar-benar prihatin. Yang lain tunggu bendera free diberi kepada mereka..Macam inikah sikap kita sebagai rakyat Malaysia yang kita kata kita sayang ini. Itu baru fasal pasang bendera..tidak kira yang lain-lain lagi..Jadi kerajaan habis berjuta RM untuk tujuan kempen mengingati kemerdekaan ini agar rakyat tidak lupa betapa berertinya kita merdeka. Bukan senang hendak merdeka dan bila merdeka belum tentu sesebuah negara boleh maju. Berapa banyak negara yang merdeka tetapi pembangunan masih macam zaman sebelum dan awal merdeka seperti yang saya cerita tadi..

wah..sudah lewat pula nampaknya, kurang lebih jam 2.0 pagi ni. saya rasa baik saya berhenti sahaja dulu celoteh saya kat sini. Walaupun saya kurang mengantuk lagi mungkin kerana tadi saya ada minum kopi 5 in 1 ada tongkat ali lagi, itu yang buat mata kurang letih. Saya tidak boleh layan sangat rasa kurang mengantuk ini sebab nanti saya mahu bangun sahor lagi. Nasib baik masuk hari Jumaat, cuti bolehlah lanjutkan tidor nanti selepas syolat subuh. so saya undur diri dulu, selamat tidor....harap dalam mimpi nanti dapat idea lain untuk cari tajuk apa lagi ya yang ndak dikupasi.

Thursday, August 27, 2009

LAWATAN KERJA PEGAWAI KANAN KERAJAAN NEGERI KEDAH DA KE SINGAPURA DAN PULAU BATAM, INDONESIA

Singapura : 29.1.2004

Setiap keputusan yang dibuat perlu mengambil kira pandangan dan pendapat semua pihak. Disamping itu pengalaman yang diraih dari lawatan-lawatan ke luar negeri amat berharga. Dengan itu barulah keputusan yang dibuat akan membuahkan hasil yang terbaik. Justru itulah maka pada 28.1.2004 kerajaan negeri Kedah telah menghantar sekumpulan Pegawai Tadbir Negeri Kedah ke Singapura untuk meninjau pembangunan di sana dan Pulau Batam Indonesia.

Perbincangan khas bersama YAB Menteri Besar Kedah DA dengan pegawai kanan Kerajaan Negeri Kedah diadakan di dewan mesyuarat Hotel Penginapan. Disebelah penulis ialah Allahyarham Hj Hashim Ismail, yang telah meninggal dunia sewaktu menjawat Jawatan Pegawai Daerah Kota Setar..

Pengalaman dan suasana yang diperolehi ini telah membolehkan banyak idea-idea baru dicurahkan untuk kepentingan pembangunan negeri Kedah. Perbincangan dan percambahan fikiran diadakan bersama-sama semua 45 orang peserta rombongan dengan diketuai oleh YB Dato’ Wira Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah. Pada 29.01.04 rombongan telah mengambil kesempatan membuat lawatan ke Pulau Batam Indonesia. Dalam lawatan tersebut rombongan telah melawat BIDA (Batam Investment Board ) di mana telah diberi taklimat mengenai peranan BIDA dalam pembangunan pulau Batam dan peluang pelaburan yang terdapat di situ. Antara bidang yang berpotensi di pulau Batam ialah dalam bidang pembangunan infrastruktur fizikal, ‘water disposal treatment’, ‘development of mass transportation’, pembangunan tapak perkhemahan, perikanan, ‘tourism’ dan lain-lainnya dengan jaminan kemudahan proses pentadbiran untuk kelulusan dan juga harga tanah yang masih lagi murah.

Di samping itu rombongan juga telah membuat kunjungan hormat ke Pejabat Walikota Pulau Batam (Batam Mayor Office Building) iaitu Bapak Nyak Kadir.. Taklimat telah disampaikan oleh bapak Walikota Pulau Batam sendiri dan sessi soal jawab telah diadakan. YB Dato Wira SUK sendiri telah menyarankan supaya perbincangan lebih lanjut perlu diadakan dalam mendekatkan perhubungan antara Kedah/Pulau Langkawi dengan PulauBatam. Ini boleh diadakan dengan cara penerbangan terus dari Alor Setar/Langkawi dirancang sepertimana yang telah dibuat antara penerbangan dari Alor Setar ke Medan, Indonesia. Dengan cara ini ianya akan lebih mendekatkan lagi talian persaudaraan antara kedua negeri yang sedia terjalin disamping menggalakkan pelancungan yang lebih rancak antara kedua negeri.

Perjalanan feri dari jeti di Waterfront City Singapura ke Jeti Sekupang Pulau Batam mengambil masa kira-kira 1 jam perjalanan.

Pada sebelah petangnya di hotel penginapan iaitu Hotel Meritus Singapura, satu majlis ramah mesra pegawai kanan kerajaan negeri Kedah dengan Pengusaha-pengusaha pelancongan Singapura telah diadakan. Tujuan majlis ‘high tea’ diadakan ini adalah untuk memperkenalkan produk-produk pelancungan negeri Kedah kepada syarikat-syarikat pelancungan tersebut.

Dengan cara ini mereka akan lebih termaklum akan keunikan negeri Kedah dan banyak produk-produk pelancungan dinegeri Kedah yang boleh menarik perhatian pelancongan. Dengan itu mereka akan lebih giat mengatur program-program pelancungan dan lawatan ke negeri Kedah. Lebih kurang 12 syarikat pelancungan Singapura telah hadir dalam majlis ‘high tea’ tersebut dan mereka dihiburkan dengan persembahan kebudayaan Badan Kesenian dan Kebudayaan Negeri Kedah yang didatangkan khas dari negeri Kedah.

Mengambil kesempatan dari lawatan ini satu perbincangan khas telah diadakan diantara semua yang hadir dengan dipengerusikan oleh YB Dato’ Wira Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah iaitu Dato Wira Ku Nahar b. Ku Ibrahim. Antara agenda yang dibincangkan ialah persiapan lawatan YAB Perdana Menteri Malaysia ke Kedah pada 3.2.2004, perbincangan peranan Pegawai Daerah, peranan group khas pilihanraya umum dalam kalangan Pegawai Tadbir Negeri Kedah, penubuhan pasukan bantuan khas bencana alam dari kalangan Pegawai Tadbir Negeri dan lain-lain perkara am. Banyak dea-idea baru telah diketengahkan dalam perjumpaan tersebut

catatn oleh: RedzA

JAKARTA MEMBERI KEINSAFAN DAN KESEDARAN NIKMAT HIDUP DI MALAYSIA YANG TERCINTA INI

Jakarta : 24.09.2005
Catatan: Mohd Asri Redha

Bermula 20 hingga 24 September 2005 yang lalu sejumlah 30 orang kakitangan Jabatan Tanah Dan Galian Negeri Kedah termasuk penulis telah dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri Kedah lawatan sambil belajar ke Jakarta, Puncak dan Bandung Indonesia.

Banyak aktiviti telah diatur dalam memberi kepuasan kepada peserta rombongan. Bermula dengan lawatan dan bermalam di Puncak sambil menikmati udara dingin dan nyaman kerana terletak lebih 1000 meter dari paras laut. Keesokan harinya bertolak ke Bandong sejauh 80 km. Bandar ke 3 terbesar di Indonesia. Sepanjang perjalanan rombonan singgah membeli belah jerok di Cianjur, melawat Gunung Berapi yang masih aktif di Tangkuban Perahu serta membeli belah di factory outlet.

Biasalah tu kalau pergi melawat negeri orang mesti 'shopping'. Ni gambar pergi shopping pakaian jeans di jalanraya Chihampelas, Kota Bandong

Satu perkara yang menarik perhatian ialah setiap kali tiba ke destinasi pelancungan termasuk di hotel ada-ada saja peniaga-peniaga yang membawa barangan cenderamata memujuk pelancung membeli barangan mereka. Kalau kena gayanya boleh dapat harga yang amat murah tetapi ada juga yang terkena. Mereka ini amat agresif dan amat merimaskan ahli rombongan. Walaubagaimanapun tidak dapat dinafikan kesempatan hidup mereka yang purata pendapatan RM5.00 sahaja sehari menyebabkan apa-apa saja yang boleh mendatangkan kewangan mereka sanggup buat bagi menambahkan rezeki mereka.

Berlagak kat satu tempat pelancongan yang dah banyak kali pi. Kalau-kalau sapa-sapa pergi melancong di Jakarta Bandong secara pakej mesti dibawa ke tempat ini.

Jalan rayanya ada yang bertol tetapi kesesakannya amat teruk sekali hampir setiap hari berlaku kesesakan. Taraf jalan tolnya hampir sama dengan jalan R1 di Malaysia. Begitulah keadaannya. Walau bagaimanapun harga minyaknya masih lagi murah berbanding dengan Malaysia dan pada masa ini penduduk sedang menanti dengan kegelisahan tentang ura-ura kerajaan Indonesia yang akan menaikkan harga minyak lebih 30 peratus. Jangkaan masa untuk kesesuatu tempat memang tidak boleh ditentukan kerana faktor kesesakan lalulintas dengan kenderaan yang begitu banyak, baik di Kota Bandung maupun di Kota Jakarta.

Dijalan Cihampelas dalam Kota Raya Bandong terdapat banyak kedai yang menjual pakaian jeans yang terdiri dari berbagai jenama dunia terkenal tetapi tidak pasti samada original atau tidak. Walau bagaimanapun dari segi kualitinya boleh tahan juga.

Hari ke tiga bertolak dari Bandong ke Jakarta. Dalam perjalanan singgah lawatan ke Safari Park iaitu zoo terbuka dimana binatang dibiarkan bebas. Hampir 1500 ekor binatang ditempatkan disini. Pelawat hanya boleh melawat dengan kenderaan atau bas yang tertutup. Ada ketikanya binatang buas seperti harimau dan gajah hampir sangat dengan bas rombongan menyebabkan agak kecut juga. Sepanjang perjalanan tidak kelihatan tanah-tanah yang dibiarkan kosong. Semuanya digunakan sepenuhnya samaada untuk bercucuk tanam atau membina warong dan sebagainya.

Tidak ketinggalan membeli belah di pusat membeli belah ITC Chempaka Emas. 3 jam diberi masa memang tidak cukup kerana kedai-kedainya terlalu banyak dan luas. Harganya memang murah jika pandai tawar-menawar.

Hari ke empat dan kelima rombongan berada di Kota Jakarta yang penuh bersejarah ini. Kota yang mempunyai keluasan 760 km persegi ini dengan penduduk berjumlah lebih 15 juta orang adalah terlalu padat. Dengan infrastrukturnya terutama jalan yang kelam kabut, sempit, kesesakan lalu lintas sepanjang hari memang amat membosankan. Walaupun banyak penghuninya yang miskin dan ada yang tidak berumah tetapi orang kaya juga ramai
DiKota Jakarta ini. Pertambahan kenderaan yang begitu banyak dengan kekurangan infrastruktur jalannya tidak dapat dibayangkan apa akan jadi kota Jakarta ini 10 tahun atau 20 tahun lagi. Menariknya, kurang berlaku kemalangan jalan raya, mungkin kerana kelajuan kenderaan terhad disebabkan kesesakan.

Diserata ceruk dan lorong bersepah warong-warong pinggiran yang meniaga makanan dan apa saja yang boleh dijual seolah-olah sudah tidak terkawal lagi oleh pihak berkuasa. Setiap orang aktif mencari rezeki sehinggakan bahan buangan ditong sampah yang boleh dikitar semula ada orang yang akan ambilnya. Ada bermain muzik ditepi jalanan dan ada yang berniaga jual akhbar dan rokok atau air minuman ditengah-tengah kesibukan jalan raya dikota-kota tersebut. Segalanya rioh rendah dan kadar pencemarannya adalah tinggi disebabkan asap-asap kenderaan dan juga pencemaran sungai-sungai yang begitu teruk sekai.

Antara tempat menarik yang dilawati di Kota Jakarta ini ialah Muzium Lubang Buaya dimana disitu terjadinya peristiwa yang membawa duka kepada bangsa Indonesia dimana 7 orang Jeneral Tentera Nasional Indonesia dicolek dan dibawa ke Lubang Buaya untuk diseksa dan dibunuh oleh orang-orang yang dikatakan Parti Komunis Indonesia. Mayat tersebut disumbatkan kedalam telaga yang muat –muat untuk seorang sahaja sedalam 20 kaki. Yang menjadi tandatanya ialah mengapa Jeneral Suharto tidak dicolek dan dibunuh pada waktu tersebut sedangkan beliau juga adalah salah seorang pemimpin tentera kanan selain 7 yang dibunuh oleh Komunis.

Di Jakarta juga terdapat sebuah taman yang dinamakan Taman Mini Indonesia Indah yang menempatkan pelbagai rumah-rumah tradisional suku kaum yang terdapat diseluruh Indonesia. Melawat ke sini seolah-oleh melawat seluruh kepulauan Indonesia kerana banyak bahan pamiran suku-suku dan puak-puak di Indonesia. Sebuah tempat membeli belah yang terbesar di Kota Jakarta ialah di ITC Mangga Dua. Amat luas dan banyak barang-barang local dan luarnegara disini , tapi banyak yang tiruan. Walau bagaimanapun harga dan kualitinya boleh tahan juga.

Melawat negara orang dan melihat dan menghayati kehidupan negara seperti Indonesia ini fahamlah kita bahawa sesungguhnya kita amat bersyukur dengan nikmat yang tidak terhingga mempunyai sebuah negara seperti Malaysia ini. Segala-galanya amat selesa sekali di Malaysia. Tidak ada kesesakan yang berterusan, tidak ada setinggan yang terlampau, tidak ada kesesakan di ‘Air Port’.

Kemudahan dan keluasan Lapangan Terbang Antara Bangsa Saekarno Hatta di Jakarta amat jauh bedanya dengan KLIA malah jika dibandingkan dengan Lapangan Terbang Subang pun kita masih lagi ke hadapan. ‘ Air Port’nya sempit dan tidak lagi dapat menampung penumpang yang semakin bertambah apatah lagi penduduk Jakarta sahaja melebihi 15 juta orang berbanding Kuala dan sekitarnya lebihkurang 5 juta orang.

Semua peserta rombongan amat berpuas hati dengan lawatan ini dan memberi semangat dan azam baru kepada peserta supaya dapat bekerja dengan lebih tekun dan bertanggungjawab kearah menjadikan Kedah Maju pada tahun 2010. Terima kepada Kerajaan Negeri Kedah yang menaja lawatan sambil belajar ini….
PERTANDINGAN DESA CEMERLANG PERINGKAT DAERAH KOTA SETAR


9 hb Julai 2001: Alor Setar

Sesuai dengan falsafah dan strategi Pembangunan Luar Bandar yang memberi penekanan kepada pembangunan manusia, institusi sosial dan kemasyarakatan, Kerajaan telah mengadakan programn Pertandingan Desa Cemerlang (PDC) yang mana akan menjadi daya penggerak kepada kemajuan kampung dan penduduk luarbandar melalui penyertaan aktif mereka dalam mewujudkan kampung yang maju, menarik dan menguntungkan. Kegiatan seperti ini akan mempergiatkan lagi amalan gotong royong, kerjasama dan mengujudkan rakyat yang berdaya tahan, kreatif di kalangan masyarakat.

Baru-baru ini Pejabat Daerah Kota Setar telah mengadakan PDC Peringkat Daerah Kota Setar di mana 4 kampong telah mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut. Kampong tersebut ialah Kg. Tok Seron Mk Pengkalan Kundur, Kg. Menerong Mukim Jabi, Kg Batu 13 Kg Baru Mukim Gajah Mati dan Kg Aman Mukim Jabi . Panel Hakim Pertandingan Peringkat Daerah yang diketuai oleh en Mohd Asri Redha. Penolong Pegawai Daerah Kota Setar telah membuat lawatan pada 9 Julai 2001 dan 10 Julai 2001. Kg Batu 14 (Kg Baru, Mk Gajah Mati ) telah mendapat tempat pertama dan akan mewakili daerah Kota Setar ke Peringkat Negeri. Pemenang pertandingan peringkat daerah akan menerima hadiah wang tunai sebanyak RM4,000.00 dan juga projek pembangunan bernilai RM16,000.00. Tempat kedua dimenangi oleh Kg Menerong, dan tempat ke tiga dimenangi oleh Kg Tok Seron.

KeSaTuAn DaLaM BeRkAwAt

Alor Setar: 31 Ogos 2002
Catatan : Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman

‘Kerana Mu Malaysia’ ..Itulah tema Sambutan Bulan Kemerdekaan Malaysia ke 45. Ianya disambut hebat oleh segenap masyarakat Malaysia. Tidak kurang juga yang tidak mengambil kisah akan Sambutan Bulan Kemerdekaan ke 45 ini. Mereka ini seperti tidak menghargai langsung akan perjuangan rakyat terdahulu dalam membebaskan negara kita dari belenggu penjajah. Orang seperti ini jika tidak dipandu dan dipimpin ke arah yang betul boleh membawa masalah yang besar kepada negara kerana akan banyak tindakan-tindakannya nanti akan memberi kesan yang boleh menjejaskan kestabilan negara.

Sebagai menyahut Sambutan Bulan Kemerdekaan Malaysia ke 45 ini, Pejabat Daerah Kota Setar telah turut terlibat dalam perarakan kawat yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri. Selama hampir 3 minggu sebahagian besar kakitangan Pejabat Daerah Kota Setar telah bertungkus lumus mengadakan latihan kawat. Apa yang penting dalam latihan kawat untuk masuk perarakan adalah bukan semata-mata untuk mendapat kemenangan dalam perbarisan kawat tetapi ianya memberi kesan impak yang boleh menunjukkan sejauh mana tahap kesabaran, kemampuan dan tahap disiplin dikalangan ahli-ahli kawat. Sekiranya tidak ada kesungguhan dikalangan ahli untuk memperbaiki teknik kawat dan mematuhi arahan-arahan jurulatih, sudah pasti pergerakan tidak akan sama dan perbarisan akan nampak canggong dan pelik. Dalam mana-mana bidang untuk mencapai kejayaan cemerlang perkara pokok yang harus ada ialah tahap disiplin yang tinggi yang ditunjukkan semasa latihan , kesabaran yang mencabar keegoan kita dan kebolehterimaan ahli menerima arahan-arahan

Dalam Perbarisan Kawat Hari Kemerdekaan Malaysia ke 45 yang diadakan pada 31 Ogos 2002 di hadapan Dataran Tunku , Alor Setar lebih 160 pasukan telah mengambil bahagian. Bagi kategori Jabatan-Jabatan Kerajaan di mana Pejabat Daerah Kota Setar mengambil bahagian kawat terbaik ialah Pasukan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah. Di sebabkan masalah disiplin yang longgar dikalangan ahli kawat PDKS menyebabkan peluang untuk menduduki 3 tempat teratas telah terlepas lagi . Tahun 2003 akan datang perkara ini perlu diberi perhatian dan latihan yang bersungguh dan disiplin yang tinggi jika diamalkan pasti akan membuahkan hasil yang lumayan.

DIBAWAH BAYU BANYAK KEINDAHAN DAN KEMESRAAN

TINGGI SUNGGUH GUNUNG KINABALU
ALAM SEKITARNYA SUNGGUH NYAMAN
DARI DARUL AMAN KE NEGERI DI BAWAH BAYU
BANYAK BERJALAN BANYAK PENGALAMAN.

Kota Kinabalu : 23 Ogos 2002

Dalam usaha meningkatkan lagi integrasi nasional antara negeri Kedah Darul Aman khususnya Pejabat Daerah Kota Setar dengan Negeri Sabah Negeri Di Bawah Bayu lawatan-lawatan yang berterusan perlu diadakan. Berasaskan hakikat inilah maka Pejabat Daerah Kota Setar telah berusaha merealisasikan hasrat untuk membuat lawatan ke negeri Sabah. Dengan perbelanjaan sendiri yang dikumpulkan dikalangan kakitangan akhirnya seramai 26 orang telah berjaya membuat lawatan ke Sabah bermula dari 19 Ogos 2002 hingga 23 Ogos 2002.

Sepanjang masa lawatan ke Sabah , rombongan dari Pejabat Daerah Kota Setar ini telah disambut dengan begitu mesra sekali oleh pemimpin dan penduduk tempatan disetiap tempat yang dilawati. Kerajaan negeri Sabah telah memberikan kemudahan yang tidak dijangka sama sekali hingga menjadikan lawatan yang diator ini menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan oleh ahli rombongan. Dengan diketuai oleh Dato Hj Hassan b. Taib Pegawai Daerah Kota Setar , rombongan ini telah membuat lawatan dan kunjungan hormat kebeberapa kementerian dan pembesar-pembesar negeri Sabah. Antara tempat-tempat yang dilawati ialah ke Kementerian Pembangunan Luar Bandar Negeri Sabah di mana rombongan telah diberi taklimat mengenai usaha-usaha pembangunan yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Sabah. Rombongan juga telah dibawa melawat bahagian Papar di mana ahli rombongan telah disambut dengan begitu mesra oleh Pembantu Khas kepada YAB Ketua Menteri Sabah iaitu YB Datuk Hj. Abdul Rahim Ismail yang juga ADUN Pantai Manis dan juga pemimpin-pemimpin masyarakat bahagian Papar.

Mengambil kesempatan dari lawatan ke Sabah ini , rombongan juga telah melanjutkan lawatan ke Pulau Labuan dengan menaiki feri selama lebih kurang 2 jam 30 minit dari Kota Kinabalu. Di Pulau ini Pihak Lembaga Perbadanan Labuanmbangunan Pulau Labuan telah menyambut kedatangan rombongan dan memberikan taklimat pembangunan Pulau Labuan yang terkenal dengan Pulau Bebas Cukai dan Pusat Kewangan Pesisiran Pantai. Di pulau ini juga YB Dato’ Hj Suhaili b Abd. Rahman, Ahli Parlimen Labuan telah sudi menerima kedatangan ahli rombongan dan sudi memberi jamuan tengahari di sebuah hotel terkemuka di situ. Aktiviti lain yang diadakan di sini ialah membeli belah.

Sepanjang masa lawatan rombongan ini Jabatan Ketua Menteri Sabah sentiasa memberi bantuan dan kerjasama yang sebaik mungkin dan rombongan juga telah berpeluang beramah mesra dengan pemimpin-pemimpin negeri Sabah seperti YB. Dato Paduka Haji Lajim bin Haji Ukim Timbalan Ketua Menteri Sabah , Dato’ Misrani Parman Pembantu Menteri Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah, yang begitu banyak memberi bantuan dan kemudahan seperti penginapan dan jamuan kepada semua ahli rombongan yang terlibat. Tidak ketinggalan walaupun tidak dapat hadir dalam majlis jamuan makan yang diatur, pembesar-pembesar negeri seperti YAB Datuk Chong Kah Kiat- Ketua Menteri Sabah, YB Dato’ Kasitah Ghadam- Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Malaysia, Dato Shafie Afdhal.-Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia , dan juga YB. Datuk Musa Hj Aman. Menteri Kewangan Sabah, YB Datuk Panglima Mohd Salleh b. Tun Mohd Said- Menteri Kerajaan Tempatan & Perumahan Sabah dan Dewan Perniagaan Melayu Sabah yang telah sudi memberi jamuan makan malam dan tengahari ditempat yang begitu eksklusif sekali dan dengan menghantar pembantu kanan mereka untuk meraikan ahli rombongan.

Tempat-tempat menarik lain yang dilawati ialah ke Kundasang dan Ranau jauhnya kira-kiranya 2 jam perjalanan dengan kenderaan biasa, di mana terletaknya Gunung Kinabalu yang menjadi cabaran kepada pendaki-pendaki gunung. Rombongan hanya sempat meninjau dan menikmati keindahan flora dan fauna di sekitar kaki Gunung Kinabalu. Terasa begitu kerdilnya kita ini bila melihat Gunung Kinabalu yang begitu besar tersergam indah dan tinggi puncaknya yang diselaputi awan tebal. Teringat betapa besarnya kekuasaan Tuhan yang sentiasa boleh menjadikan sesuatu dengan kehendaknya.

Dalam perjalanan pulang ahli rombongan telah singgah di Hotel 1926 Pulau Pinang untuk makan malam bersama YB Dato’ Dr. Helmi Yahya, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang dan dalam majlis tersebut juga YB Dr. Helmi telah menyampaikan ucapan yang berkisar kepada senario sebenar kedudukan orang Melayu Pulau Pinang dan usaha-usaha yang sedang dan akan dibuat bagi membantu orang-orang Melayu Pulau Pinang supaya mereka dapat sama-sama mengambil manafaat dari pembangunan yang sedang pesat berlaku dan bagi memastikan mereka tidak ketinggalan.

Sememangnya tidak ada lagi garis pemisah antara Semenanjung dengan Sabah/Sarawak . Berdasarkan kepada layanan dan sambutan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Sabah kepada ahli rombongan walaupun dari hanya sebuah Pejabat Daerah Kota Setar tetapi tetap dilayan seperti layanan kelas pertama, tidak dapat dinafikan lagi bahawa integrasi nasional sememangnya ujud amat erat sekali. Ikatan tali persaudaraan dijalin dan dipereratkan. Banyak pengalaman dan pengetahuan berguna diperolehi sepanjang masa lawatan ini dan ini boleh dijadikan panduan yang boleh digunakan oleh ahli rombongan dalam memajukan negeri Kedah Darul Aman ke arah Kedah Maju 2010.



CATATAN: rEDZA

ANAK HARIMAU TUNJUK BELANG DALAM SUKDA KE 5



UUM Sintok : 2 Jun 2003 :
Pada SUKDA V tahun 2003 pencapaian atlet SUKDA daerah Yan amat membanggakan sekali di mana daerah Yan telah mendapat 12 pingat emas, 19 pingat perak dan 13 pingat gangsa. Antara acara sukan yang memberikan banyak pingat emas kepada atlet daerah Yan ialah acara sukan Pingpong dan Sukan Memanah . Keputusan ini telah melonjakkan kedudukan daerah Yan kepada kedudukan nombor 5 . Seorang atlit dari Pasukan Pingpong SUKDA Yan iaitu Mohd Herurizal b. Yahya telah dipilih sebagai atlet lelaki terbaik SUKDA V. Ini juga merupakan satu kejayaan besar kepada kontinjen daerah Yan yang julung-julung kalinya melahirkan seorang atlet lelaki terbaik dalam SUKDA.

KDYMM Tuanku Sultan Kedah sedang bertitah menyampaikan kata-kata semangat kepada pasukan dari Daerah Yan
Benarlah seperti kata Tuan Ketua Penolong Pegawai Daerah Yan (Pembangunan) bahawa pencapaian yang memberangsangkan ini adalah hasil usaha pemikiran kreatif tuan Pegawai Daerah Yan Tuan Haji Bashirudin b. Hj. Abd. Jamil yang telah memberikan sepenuh perhatian kepada usaha-usaha persiapan ahli kontinjen dari daerah Yan ini dan juga turun sendiri ke padang. Beliau juga telah memperkenalkan Rakan Sukan SUKDA Yan pada setiap acara sukan yang dipertandingkan dalam SUKDA ke 5 ini.

Penulis ergambar beramai-ramai dengan pasukan Daerah Yan
Dalam ucapan penyerahan bendera yang diadakan pada 25.5.03 di Dewan Dato Madi Yan. Ketua Kontinjen iaitu en. Mohd Asri Redha telah menyatakan bahawa kejayaan sesuatu atlet atau pasukan itu bergantung kepada kekuatan fizikal, kekuatan mental dan otak yang bergeliga yang tangkas mengambil peluang diatas kecuaian pihak lawan. Hasil gabungan ini telah membuktikan bahawa daerah Yan tidak ketandusan atlet yang boleh diketengahkan keperingkat negeri dan seterusnya ke peringkat nasional. Syabas dan tahniah kepada semua pihak yang telah memberikan komitmen yang tinggi dalam meningkatkan martabat daerah Yan ini dalam bidang sukan.

TERJALIN KEMESRAAN, MENCABAR KETABAHAN DAN KESABARAN , TERPANCAR KEKUATAN, DAN KREATIVITI SERTA PROAKTIF TERHASIL

Bandar Baharu : 15.03.2003

Kehidupan manusia setiap hari dengan bekerja, bekerja dan bekerja kadang-kadang membosankan dan seringkali menimbulkan ketegangan dan tekanan dalam diri setiap individu. Sekiranya ini berlaku maka lambat laun produktiviti jabatan akan menurun tanpa disedari. Menyedari hakikat inilah suatu program telah dirangka oleh Pejabat Daerah dan Tanah Daerah Bandar Baharu yang dinamakan program XPDC Mesra 2 – Kembara Permatang Kerat Telunjuk.

Program ini telah disusun sebegitu rupa yang merangkumi program berjalan kaki mendaki Bukit Pisang dan Bukit 80 relong yang jaraknya lebih kurang 3 KM hingga ke puncaknya. Di samping itu setiap kakitangan yang berjumlah lebih kurang 50 orang telah dipecahkan kepada 4 kumpulan dan setiap kumpulan diketuai seorang ketua kumpulan.

Tugasan telah diberikan oleh urusetia kepada setiap peserta untuk diselesaikan oleh mereka semasa dalam perjalanan ke puncak bukit tersebut. Tugasan yang diberi ini mencabar daya keintelekan dan daya kreativiti setiap peserta dan terpaksa bersatu hati dan pendapat untuk mendapat jawapan yang memuaskan.

Amat menakjubkan sekali semua peserta telah berjaya sampai ke puncak dengan selamat dan mengambil bahagian dalam semua aktiviti yang disusun oleh urusetia.

Puncak Bukit 80 Relong adalah suatu tempat yang begitu nyaman dengan deruan anginnya yang dingin membalut setiap kulit peserta membikin suasana yang begitu selisa kepada setiap peserta ditambah dengan pemandangan cantik dari atas bukit dengan keaslian flora dan faunanya. Ini mengajar peserta erti keindahan alam semulajadi dan wajar dikekalkan suasana seperti itu sampai bila-bila.

Hasil jawapan dari tugasan yang diberi telah dibentang dan diperdebatkan oleh semua ahli dan para fasilitator dan pada akhirnya Tuan Haji Hashim Ismail, Pegawai Daerah Bandar Baharu telah memberi kesimpulan dari perdebatan itu dan juga matlamat mengadakan program ini. Beliau memaklumkan bahawa kursus berbentuk kembara seperti ini amat berkesan dalam merangsang setiap peserta kearah berfikiran fositif , yakin tentang kemampuan diri dan yakin kita boleh, menyihatkan badan, menjalin semangat kerjasama antara sesama kakitangan dan juga meningkatkan rasa kasih sayang antara satu sama lain. Semuanya ini akan memberi kesan yang amat positif kepada diri sendiri, keluarga dan seterusnya ditempat kerja. Sebab itulah kata beliau lagi usaha-usaha meningkatkan produktiviti jabatan tidak semestinya hanya kepada kecanggihan peralatan yang ada tetapi juga kepada diri individu itu sendiri. Kalau ia berfikiran positif dan berani menerima cabaran, setiap apa sahaja dugaan pasti sanggup diharungi dan ditempuhi.

NELAYAN DAERAH KECIL JERLUN TERIMA BANTUAN EHSAN BENCANA OMBAK BESAR ‘TSUNAMI’.

Ayer Hitam, Jerlun: 20.Januari 2005
Catatan : Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman

Malapetaka adalah sesuatu yang tidak diminta. Namun begitu kuasa Tuhan mengatasi segala-galanya. Siapa sangka dalam suasana aman damai tanpa khabar dan petanda tiba-tiba sahaja dunia digemparkan dengan landaan ombak besar yang dikenali sebagai ‘tsunami’ dimana banyak negara terlibat seperti Indonesia, Sri Lanka, India, Myanmar, Thailand dan tidak ketinggalan di Malaysia sendiri.

Bencana ombak besar ‘tsunami’ ini telah mengakibatkan banyak kerosakan harta benda dan nyawa manusia. Di Malaysia sendiri mangsa-mangsa yang terlibat dengan bencana ini telah diberi bantuan sewajarnya bagi mengurangkan penderitaan mereka yang terlibat. Keprihatinan kerajaan dan rakyat jelata Malaysia memang membanggakan. Penderitaan mereka turut dirasai oleh semua rakyat yang terlibat. Bantuan mencurah-curah datang untuk membantu mereka yang terlibat,

Di Daerah Kecil Jerlun sendiri terdapat lebih 200 mangsa-mangsa yang terlibat dengan bencana ombak besar tsunami ini di 4 kuala utama iaitu Kuala Kerpan, Kuala Tunjang, Kuala Jerlun dan Kuala Sanglang. Kerajaan telah bersetuju untuk memberi bantuan kepada nelayan-nelayan yang mengalami kerosakan bot kecil dan bot besar serta juga awak-awak yang bekerja dibot yang rosak.

Majlis penyampaian bantuan tersebut diperingkat daerah Kubang Pasu telah diadakan pada 20 Januari 2005 di Pejabat Daerah Kecil Jerlun. Penyampaian bantuan tersebut disempurnakan oleh Pegawai Daerah Kubang Pasu iaitu Dato’ Abdul Mukthi b. Abdullah bersama-sama dengan lain-lain ketua jabatan negeri dan daerah yang hadir. Semua orang kenamaan daerah termasuk Yang Berhomat Kawasan telah dijemput hadir untuk sama-sama menyampaikan bantuan tersebut.

Dalam ucapan aluannya, Dato’ Abdul Mukthi telah meminta supaya wang yang diterima ini hendaklah dibelanjakan dengan sebaik mungkin terutama dalam membaiki bot-bot yang rosak atau untuk membeli peralatan menangkap ikan. Jika tidak pun ianya diguna untuk membeli barang-barang keperluan dapor atau persekolahan anak-anak kerana itulah yang lebih penting. Disamping itu beliau mengingatkan juga supaya jasa kerajaan hendaklah dihargai kerana kestabilan negara pada hari inilah yang membolehkan kerajaan mampu membayar bantuan ehsan ini kepada semua mangsa yang terlibat berbanding dengan negara-negara lain yang sama-sama dilanda musibah ini.

Hampir RM200,000.00 telah diberikan kepada mangsa-mangsa yang terlibat dan masih ada lagi yang memohon bantuan tersebut disebabkan ketinggalan pada pembahagian peringkat pertama ini. Perkara ini akan disiasat semula oleh Jabatan Perikanan bagi memastikan mereka benar-benar layak untuk menerimanya.

PENDEKATAN MESRA RAKYAT MELALUI MESYUARAT PENYELARAS MUKIM

Kerpan: 12 Mei 2005
Catatan oleh: Mohd Asri Redha.

Komunikasi dua hala antara rakyat dan jabatan-jabatan kerajaan adalah amat perlu dalam memastikan rakyat mendapat pembelaan sewajarnya dan jabatan pula dapat memberikan khidmat yang terbaik kepada masyarakat. Pendekatan yang sesuai untuk tujuan tersebut dalam konteks pentadbiran daerah ialah melalui Mesyuarat Jawatankuasa Penyelaras Mukim.

Inilah yang dilakukan oleh Pejabat Daerah Kubang Pasu dan Pejabat Daerah Kecil Jerlun dimana pada 12 Mei 2005, Pegawai Daerah Kubang Pasu Dato’ Hj Hashim Ahmad, Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun Hj Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman, Penghulu Mukim Jerlun dan Sanglang telah turun ke padang untuk bertemu JKKK melalui Mesyuarat Jawatankuasa Penyelaras Mukim Jerlun dan Sanglang yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Hitam.

Melalui mesyuarat seperti ini dasar-dasar kerajaan dapat disampaikan secara langsung kepada pemimpin diperingkat akar umbi, manakala pemimpin JKKK pula dapat mengemukakan pandangan, pendapat serta permohonan kepada jabatan-jabatan kerajaan untuk penilaian dan pertimbangan.

Dalam ucapan aluan Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun telah memberikan maklumat-maklumat penting berkenaan JKKK serta peranan yang harus dimainkan dengan lebih berkesan supaya tidak hanya berbincang berkenaan keperluan projek infrastruktur semata-mata. Beliau juga mengambil kesempatan menerangkan akan peranan Pejabat Daerah Kecil Jerlun ini dalam konteks pentadbiran Daerah Kubang Pasu dan Kerajaan Negeri Kedah. Ini penting supaya penduduk termaklum akan peranan PDK Jerlun ini dan mengambil peluang dan kesempatan sepenuhnya atas kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh kerajaan ini.

Dato’ Hj.Hashim Ahmad telah menggariskan 4 program besar yang menjadi keutamaannya untuk dilaksanakan dalam memperkasakan masyarakat luarbandar khususnya kaum bumiputera dalam daerah Kubang Pasu ini. Program tersebut ialah membangunkan kemahiran masyarakat desa, memperkemaskan atau membangunkan organisasi-organisasi/institusi-institusi masyarakat yang ada dalam daerah Kubang Pasu, mengujudkan peluang-peluang pekerjaan melalui pembangunan industri kecil dikampong-kampong dan penjaja-penjaja kecil dan yang akhirnya melalui pembangunan wanita samada keusahawanan, kemahiran dan sebagainya. Inilah pendekatannya yang pandangan beliau jika penduduk memberi perhatian dan komitmen yang jitu , bangsa melayu dapat dimartabatkan kepada kedudukan yang lebih tinggi samaada dalam bidang ekonomi atau sosial. Program yang akan dilaksanakan ini telah mendapat sokongan agensi-agensi kerajaan seperti institusi-insitusi kemahiran tempatan dan juga pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan seperti Yayasan Sultanah Bahiyah dan sebagainya.

Pada akhir sessi mesyuarat tersebut telah diadakan majlis dialog antara Pengerusi/Setiausaha JKKK dimana banyaklah perkara-perkara yang dibangkitkan untuk diambil perhatian dan tindakan pihak kerajaan. Antara isu-isu yang dibangkitkan ialah keperluan kemudahan infrastruktur awam, gejala-gejala sosial, pembangunan ekonomi, dan juga isu-isu keselamatan. Semua isu-isu yang dibangkitkan ini telah direkod dan akan dikemukakan kepada pihak-pihak yang berkaitan untuk penelitian dan pertimbangan sewajarnya.

GDW MENGERATKAN HUBUNGAN ANTARA AGENSI KERAJAAN, SWASTA DAN RAKYAT

GERAKAN DAYA WAWASAN MENGERATKAN HUBUNGAN ANTARA AGENSI KERAJAAN, SWASTA DAN RAKYAT

14.04.05 : Kampung Teluk Tui, Mukim Jerlun

Tanggal 13 dan 14hb April 2005 yang lalu, ia merupakan hari yang amat bermakna bagi seluruh penduduk kampung Teluk Tui, Mukim Jerlun kerana pada tarikh tersebut telah berlangsung upacara perasmian Program Mesra GDW (Gerakan Daya Wawasan) di kampung mereka. Program ini telah dianjurkan bersama oleh Pejabat Daerah Kubang Pasu, KEMAS serta GDW Kampung Teluk Tui.

Program GDW (Gerakan Daya Wawasan) yang mana dahulu dikenali sebagai Gerakan Desa Wawasan adalah program yang dirangka khusus untuk pembangunan insan sesebuah kampung berdasarkan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Program yang boleh dianggap sebagai ‘Program 2 dalam 1’ ini, selain dari dapat mengeratkan hubungan diantara agensi kerajaan, swasta, pemimpin dan rakyat, contohnya seperti melalui aktiviti gotong- royong dan program anak angkat, ia juga mampu untuk memberi peluang kepada belia- beliawanis berinteraksi antara satu sama lain dan saling bertukar ilmu pengetahuan, serta memberi peluang kepada belia- beliawanis yang bakal menjadi seorang pemimpin tentang realiti kehidupan masyarakat desa.

Pengisian program- program yang diaturkan telah menarik minat semua agensi kerajaan dan swasta untuk ‘turun padang’ mengadakan pamiran serta memberi perkhidmatan dengan mendekati rakyat dengan lebih berkesan.

Kesempatan ini juga telah diambil oleh Pejabat Daerah Kecil Jerlun untuk bersama- sama ‘turun padang’ bagi memeriahkan lagi program ini dengan cara memberikan khidmat nasihat berkenaan hal- hal urusan tanah dan pembangunan.

Sempena majlis tersebut, pelbagai acara yang melibatkan penyertaan penduduk kampong turut diadakan, selain dari pameran dan jualan, pertandingan memasak dan gubahan diantara kampung- kampung GDW turut diadakan. Tidak ketinggalan juga pertandingan melukis yang diadakan untuk kanak- kanak. Majlis ini diserikan lagi dengan acara pertandingan memasak dikalangan pemimpin dan ia mendapat sambutan yang amat memberangsangkan dikalangan mereka dalam usaha untuk mempamerkan kepakaran masing- masing.

Turut diselitkan dalam program ini ialah ceramah keselamatan, ceramah motivasi dan ceramah agama yang disampaikan oleh tokoh- tokoh yang diundang khas.

Program tersebut yang berlangsung dalam suasana penuh meriah telah disempurnakan perasmiannya oleh ADUN Ayer Hitam, Y.B. Othman bin Aziz. Turut hadir dalam majlis ini juga ialah Yang Berbahagia Tuan Haji Hashim bin Ahmad selaku Pegawai Daerah Kubang Pasu, Encik Mohd Asri Redha bin Abdul Rahman, Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah kecil Jerlun, Encik Noordin bin Wahab, Timbalan Pengarah KEMAS, Penghulu Mukim Jerlun dan lain- lain para tetamu jemputan.

Dalam ucapan perasmian tersebut, Y.B Othman telah menyatakan perasaan bangganya dengan kerjasama yang telah dipamerkan oleh penduduk- penduduk kampung tersebut kerana telah berjaya bekerjasama untuk menganjurkan suatu program yang amat bermakna. Selain itu, beliau juga turut menekankan betapa pentingnya asas perpaduan dikalangan penduduk- penduduk disamping mengesyorkan agar produk- produk kampung yang dikeluarkan secara kecil- kecilan dapat dikomersialkan dengan lebih meluas lagi seperti perusahaan belacan, kuih- muih tradisional dan lain- lain.




LSB MDKP MENINGKATKAN KEFAHAMAN DAN KREATIVITI – MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH

01 Jun 2005: Melaka
Catatan oleh: Mohd Asri Redha-KPSU (P) DK Jerlun

Dalam mana-mana organisasi pendekatan kearah memperkasakan pentadbiran sesebuah organisasi memerlukan perubahan dari segi pemikiran, dan pengurusan. Untuk mendapatkan idea-idea baru kearah tersebut memerlukan individu pada setiap tahap pengurusan sesuatu organisasi melihat organisasi yang berada diluar. Untuk itu lawatan sambil belajar adalah satu cara bagaimana setiap orang dapat melihat kemajuan dan kelebihan-kelebihan yang ada pada sesuatu organisasi yang dilawati dan dapat dijadikan panduan dan pengajaran ke arah memperkasakan sesuatu organisasi.

Anggota rombongan bergambar beramai-ramai bersama-sama YAB Ketua Menteri Melaka di Jabatan Ketua Menteri Melaka.

Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) telah melakukan lawatan sambil belajar ke Majlis Bandaraya Melaka Bandaraya Bersejarah bermula 1 Jun 2005 hingga 3 Jun 2005. Rombongan diketuai oleh Dato’ Hj Hashim Ahmad YDP MDKP manakala ahli-ahli rombongan terdiri dari ahli-ahli MDKP dan ketua-ketua bahagian dan unit MDKP. Mengambil kesempatan lawatan ini juga diadakan Mesyuarat Majlis Penuh MDKP di Melaka Renaissance Hotel.


Rombongan merasa amat bertuah kerana semasa berada di Melaka telah dikunjungi YAB Dato’ Seri Ali Rustam Ketua Menteri Melaka di hotel penginapan. Dalam ucapan aluan Dato’ Hj Hashim Ahmad, YDP MDKP telah melahirkan rasa gembira yang amat sangat diatas kehadiran YAB Ketua Menteri yang sanggup meluangkan sedikit masanya yang begitu padat untuk bertemu dengan rombongan dari MDKP. Peluang yang amat berharga ini digunakan sepenuhnya oleh semua ahli rombongan untuk bertukar-tukar pandangan dan mendapatkan penjelasan secara terus dari YAB Dato’ Seri Ali Rustam mengenai pembangunan di Melaka.

Penulis bersama YAB Ketua Menteri Melaka Dato' Seri Ali Rustam di sebuah cafe hotel penginapan.


Antara yang menjadi perhatian ialah bagaimana Melaka boleh menjadi begitu maju dan terkenal dikalangan pelancung-pelancung dalam dan luar-negara yang datang melawat Melaka. . Beliau memberi kunci utama kejayaan Melaka menarik pelancung ialah ‘kebersihan dan kecantikan’ selain tarikan tempat-tempat bersejarah yang memang terkenal diseluruh dunia. Aspek penjaja-penjaja kecil menjadi tumpuan kerajaan dengan penggredan premis makanan, melesenkan penjaja-penjaja dengan tidak membebankan penjaja. Disamping itu Kerajaan Negeri juga telah meminda beberapa peraturan dalam undang-undang dan enakmen tanah negeri berkenaan tukar syarat dan ubah jenis tanah dengan cara membenarkan bengkel-bengkel/gerai perniagaan diatas tanah syarat pertanian bagi keluasan yang kurang 1 ekar dengan saiz yang minimun yang ditetapkan disamping syarat-syarat lain seperti bengkel/gerai hendaklah terletak disebelah longkang jalan. Pendekatan ini memudahkan orang berniaga dan pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri boleh mengeluarkan lesen. Ini secara tidak langsung meningkatkan hasil kerajan negeri dan kawalan boleh dibuat dengan sempurna.

Penguatkuasaan amat ditekankan jika hendak maju dan sebagai kesan dari tindakan penguatkuasaan kerajaan negeri Melaka telah menubuhkan ‘Mahkamah Bandaraya’ yang ternyata memberi kesan yang amat positif kepada kerajaan tempatan/negeri kerana kes-kes kesalahan dibawah undang-undang kecil kerajaan tempatan dapat dibicarakan dengan cepat dan berkesan. Inilah beberapa perkara yang dirasakan sesuai untuk dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Kedah bagi memudahkan pengurusan dan secara tidak langsung akan meningkatkan lagi hasil kerajaan negeri dan kerajaan tempatan. Beliau juga sentiasa menggalakkan anggota kerajaan membuat lawatan kemana-mana destinasi dalam dan luar negara dan organisasi yang boleh memberi ilham dan idea kreatif bagi meningkatkan lagi pengurusan dan pentadbiran kerajaan negeri melalui organisasi masing-masing

Dalam lawatan ke Majlis Bandaraya Melaka Bandaraya Bersejarah(MBMBB), ahli rombongan telah diberikan taklimat pembangunan dan pengurusan MBMBB oleh Datuk Bandar sendiri iaitu Datuk Zaini. Antara isu-isu menarik yang menjadi perhatian ialah berkenaan pengurusan penjaja kecil yang berselerak disepanjang jalan-jalan utama, pengurusan kewangan , tugas dan peranan ahli majlis dan sumber-sumber kewangan baru. Bagi tujuan mencari sumber kewangan yang baru MBMBB telah melaksanakan syarat wajib semua pemilik bangunan yang diluluskan C.F memiliki salinan sijil kelayakan tersebut yang dikenakan bayaran tertentu. Begitu juga kolam renangnya dipertingkatkan perkhidmatan dan dikenakan bayaran yang lebih tinggi. Tempat letak motosikal disediakan ruang untuk kunci motosikal dan dikenakan bayaran kepada pemilik. Dengan ini kadar kecurian motosikal dapat dikurangkan dan pada masa yang sama Majlis Bandaraya dapat hasil dari pengswastaan tempat simpan motosikal berkunci tersebut dan dapat mengelakkan kutipan bayaran haram oleh individu-individu yang mengambil kesempatan. Dato’ Bandar juga telah memberi penerangan mengenai pengurusan ‘sistem aduan awam’ yang diamalkan, pengurusan gerai/kedai majlis dimana setiap urusan operasi dipastikan Majlis tetap menerima pulangan sekurang-kurangnya 10% samaada tempat itu disewa atau diswastakan. Satu perkara yang menarik ialah setiap tahun MBMBB menyumbangkan lebih RM2,000,000.00 kepada kerajaan negeri untuk tujuan pelancungan dan tabung pendidikan.

Selepas taklimat ahli rombongan dibawa melawat ke pusat-pusat penjaja dan kedai-kedai yang dibawah pengurusan MBMBB disekitar Bandar Melaka. Banyak manafat yang diperolehi hasil dari lawatan tersebut yang boleh dibawa balik untuk dijadikan panduan dan pedoman.

Dalam perjalanan pulang rombongan telah singgah di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putra Jaya dan diraikan oleh YB. Dato’ Johari Baharum, Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Kubang Pasu

PENDEKATAN MESRA RAKYAT MELALUI MESYUARAT PENYELARAS MUKIM

Kerpan: 12 Mei 2005
Catatan oleh: Mohd Asri Redha.

Komunikasi dua hala antara rakyat dan jabatan-jabatan kerajaan adalah amat perlu dalam memastikan rakyat mendapat pembelaan sewajarnya dan jabatan pula dapat memberikan khidmat yang terbaik kepada masyarakat. Pendekatan yang sesuai untuk tujuan tersebut dalam konteks pentadbiran daerah ialah melalui Mesyuarat Jawatankuasa Penyelaras Mukim.

Inilah yang dilakukan oleh Pejabat Daerah Kubang Pasu dan Pejabat Daerah Kecil Jerlun dimana pada 12 Mei 2005, Pegawai Daerah Kubang Pasu Dato’ Hj Hashim Ahmad, Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun Hj Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman, Penghulu Mukim Jerlun dan Sanglang telah turun ke padang untuk bertemu JKKK melalui Mesyuarat Jawatankuasa Penyelaras Mukim Jerlun dan Sanglang yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Hitam.

Melalui mesyuarat seperti ini dasar-dasar kerajaan dapat disampaikan secara langsung kepada pemimpin diperingkat akar umbi, manakala pemimpin JKKK pula dapat mengemukakan pandangan, pendapat serta permohonan kepada jabatan-jabatan kerajaan untuk penilaian dan pertimbangan.

Dalam ucapan aluan Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun telah memberikan maklumat-maklumat penting berkenaan JKKK serta peranan yang harus dimainkan dengan lebih berkesan supaya tidak hanya berbincang berkenaan keperluan projek infrastruktur semata-mata. Beliau juga mengambil kesempatan menerangkan akan peranan Pejabat Daerah Kecil Jerlun ini dalam konteks pentadbiran Daerah Kubang Pasu dan Kerajaan Negeri Kedah. Ini penting supaya penduduk termaklum akan peranan PDK Jerlun ini dan mengambil peluang dan kesempatan sepenuhnya atas kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh kerajaan ini.

Dato’ Hj.Hashim Ahmad telah menggariskan 4 program besar yang menjadi keutamaannya untuk dilaksanakan dalam memperkasakan masyarakat luarbandar khususnya kaum bumiputera dalam daerah Kubang Pasu ini. Program tersebut ialah membangunkan kemahiran masyarakat desa, memperkemaskan atau membangunkan organisasi-organisasi/institusi-institusi masyarakat yang ada dalam daerah Kubang Pasu, mengujudkan peluang-peluang pekerjaan melalui pembangunan industri kecil dikampong-kampong dan penjaja-penjaja kecil dan yang akhirnya melalui pembangunan wanita samada keusahawanan, kemahiran dan sebagainya. Inilah pendekatannya yang pandangan beliau jika penduduk memberi perhatian dan komitmen yang jitu , bangsa melayu dapat dimartabatkan kepada kedudukan yang lebih tinggi samaada dalam bidang ekonomi atau sosial. Program yang akan dilaksanakan ini telah mendapat sokongan agensi-agensi kerajaan seperti institusi-insitusi kemahiran tempatan dan juga pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan seperti Yayasan Sultanah Bahiyah dan sebagainya.

Pada akhir sessi mesyuarat tersebut telah diadakan majlis dialog antara Pengerusi/Setiausaha JKKK dimana banyaklah perkara-perkara yang dibangkitkan untuk diambil perhatian dan tindakan pihak kerajaan. Antara isu-isu yang dibangkitkan ialah keperluan kemudahan infrastruktur awam, gejala-gejala sosial, pembangunan ekonomi, dan juga isu-isu keselamatan. Semua isu-isu yang dibangkitkan ini telah direkod dan akan dikemukakan kepada pihak-pihak yang berkaitan untuk penelitian dan pertimbangan sewajarnya.





PENDEDAHAN SUASANA KEHIDUPAN DI DESA MENGINSAFKAN PESERTA PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA

28 Mac 2005: Jerlun
Catatan oleh: Mohd Asri Redha


Pengajaran dan pembelajaran tidak sahaja diperolehi di bilik-bilik kelas atau bilik kuliah semata-mata. Banyak cara kita boleh menimba ilmu dan pengalaman. Ilmu dan pengalaman yang diperolehi jika benar-benar dihayati boleh menginsafkan manusia itu sendiri.

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) adalah program sosial negara yang terbesar dilaksanakan oleh kerajaan dalam usaha untuk membina ketahanan diri muda-mudi rakyat Malaysia dalam segala aspek dan menimbulkan semangat jati diri serta ketaatan kepada negara yang tercinta. Salah satu modiul khusus program ini ialah Program Khidmat Komuniti dimana peserta-peserta PLKN didedahkan dengan program-program kemasyarakatan dikawasan-kawasan luarbandar khususnya.

Pejabat Daerah Kecil Jerlun sendiri telah diberi peluang oleh Kerajaan untuk menjadi tuan-rumah menerima peserta-peserta PLKN yang berjumlah 440 orang dari kem Gardenia Mk. Hosba dan Kem D’Jelapang Mk. Malau. Banyak program telah disusun untuk peserta-peserta dalam usaha memberikan suatu pendedahan yang agak berlainan dari kursus yang mereka ikut di kem-kem latihan. Program-program tersebut telah diadakan pada 21.2.2005, 27.2.2005 dan 28.2.2005 dan diadakan disemua mukim dalam daerah kecil Jerlun. Antara-antara aktiviti yang diatur ialah lawatan ketempat-tempat bersejarah di Kg. Lindungan Bulan Kota SiPuteh, lawatan ke projek-projek ekonomi, gotong royong mengecat rumah ibadat dan dewan, gotong royong membersihkan kawasan awam, membuat bancian am penduduk serta gotong royong membuat bubur asyura disamping khenduri cara kampong. YB Othman Aziz ADUN Air Hitam turut memberi sumbangan membeli bahan rencah untuk memasak bubur asyura.

Didalam ucapan perasmian projek khidmat komuniti PLKN ini Tuan Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun telah mengalu-alukan kehadiran para peserta PLKN ini yang mana ada sebahagiannya dibesarkan dalam suasana di pekan dan bandar. Pendedahan kehidupan di desa-desa akan membolehkan mereka mempelajari suasana kehidupan di kampong-kampong yang agak kurang kemudahan-kemudahan berbanding dengan kehidupan di bandar tetapi suasana yang lebih nyaman, tenang dengan keramahan dan kemesraan penduduk tempatannya. Penglibatan penduduk kampong dalam setiap aktiviti yang disusun membolehkan semua peserta berinteraksi dengan penduduk kampong. Beliau menggesa pengalaman yang diperolehi sepanjang mengikuti program ini dapat dijadikan sebagai satu pengajaran dan memberi keinsafan kepada mereka bahawa masih banyak lagi kekurangan-kekurangan yang terdapat diluarbandar dan sekiranya apabila peserta-peserta ini berjaya dalam pelajaran dan menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan atau swasta maka tengok-tengoklah sama apa-apa program yang boleh membantu meningkatkan kesejahteraan masyarakat kampong.

BEIJING, CHINA.. PUSAT TAMADUN BANGSA DAN SYURGA MEMBELI BELAH

Beijing, Cina; 06 Disember 2004


Kejayaan merealisasikan hasrat kerajaan Negeri Kedah untuk mengujudkan 3 daerah kecil di negeri Kedah menyebabkan Kerajaan Negeri Kedah telah menganugerahkan pakej lawatan kerja ke luar negara kepada semua kakitangan ketiga-tiga pejabat daerah tersebut. Memandangkan beberapa masalah tempahan penerbangan dan kos yang agak tinggi, cadangan awal lawatan ke Jakarta dan Bali Indonesia terpaksa ditukarkan kepada lawatan ke Beijing, Negara China.


Lawatan ini bermula 29 Nov. 2004 hingga 06 Dis. 2004. Seramai 7 orang kakitangan telah terlibat dalam lawatan ini. Di samping itu lawatan ini disertai bersama oleh beberapa rakan dan keluarga kakitangan bagi meramaikan lagi rombongan untuk memudahkan pakej lawatan diatur dalam kos yang lebih murah.

Menjejak kaki di China pada musim yang amat dingin dibawah 0’ Celcius khususnya kota Beijing yang berusia lebih 3,000 tahun dengan keluasan 16,808 km persegi, bagaikan impian.. tanpa diduga ianya menjadi kenyataan. Sepanjang 7 hari berada di kota ini dan kota Tianjin yang penuh keajaiban masa lalu, masa terasa begitu singkat. Banyak yang boleh dipelajari dan diamalkan semasa lawatan ini terutamanya menghayati semangat dan kegigihan masyarakat China di sana.




Lawatan ke Tembok Besar Negeri China (6,000 KM), Kota Larangan Maharaja China (Forbidden City/Imperial Palace) , Istana Musim Panas Maharaja China di Haidan, Dataran Tian’anmen (440,000 meter persegi) dan Masjid Niujie (di Kota Beijing) serta Masjid Haidian (di Kota Tianjin) setiap satunya mempunyai keunikan ceritanya yang tersendiri. Keunikan dan kehalusan senibinanya serta kebesarannya memang mengkagumkan dan kadang-kadang tidak terjangkau dalam fikiran bagaimana mereka boleh membina bangunan-bangunan tersebut dengan hanya kudrat tenaga manusia semata-mata lebih 2,000 tahun yang lalu. Semangat inilah yang perlu ditanam dalam diri kita supaya tamadun sesuatu bangsa Melayu itu dihargai, dihormati dan disegani.
Rombongan juga berkesempatan bertemu dengan masyarakat Islam di kota Beijing dan kota Tianjin. Kami sempat bersembahyang Jumaat di masjid Niujie kota Beijing dimana ianya agak berbeda dan menimbulkan sedikit kekeliruan ahli rombongan. Masjid yang berusia lebih 1,000 tahun ini berbentuk seperti tokong memang menjadi tumpuan pelancung Islam yang melawat ke kota Beijing. Merasa jugalah berjemaah dan mendengar khutbah dalam bahasa mandarin. Kemesraan persaudaraan seagama begitu terasa apabila masing-masing saling mengucapkan salam walaupun hanya berhubungan melalui senyuman.

Para rombongan juga telah melawat perusahaan-perusahaan milik negara China seperti di Pusat Perubatan Herba (China Preserving Health Training Center), Kilang Tea Dr.Tea, Kilang Jade ( Beijing Banner Jadeware City) , Kristal dan Pertunjukan Akrobatik milik kerajaan. Banyak juga wang dihabiskan disini disebabkan terpengaruh dengan cara pendekatan promosi yang diamalkan iaitu seperti pergi mendengar taklimat dengan praktikalnya sekali.

Tidak sempurnya rasanya lawatan jika tidak membeli-belah cenderamata dan barangan-barangan dari negeri China. kota Beijing dan kota Tianjin (2 jam perjalanan dari kota Beijing) memang syurga membeli belah. Dari barangan cenderamata kepada barangan jade, barangan kristal, alas meja, alas kusyen, pakaian musim sejuk, cadar , kain sutera dan sebagainya memang murah dan jika pandai tawar menawar akan mendapat harga yang amat murah. Tidak hairanlah setiap peserta yang semasa tiba di kota Beijing hanya sebuah beg besar tetapi bila pulang 3 beg penuh dengan bermacam-macam buah tangan yang dibeli disebabkan harganya yang amat murah sekali. Antara tempat membeli belah yang menarik dan harga murah ialah di Xiau Shui Market di Jiangiomen Waidajie dan Sanlitoun Yashow Clothing Market.

Satu perkara menarik di Kota Beijing ini ialah kurangnya berlaku kesesakan lalulintas walaupun penduduknya hampir 15 juta orang. Sebahagian besar penduduknya menggunakan basikal (11 juta basikal)untuk ke tempat kerja dan lori-lori hanya dibenarkan masuk ke kota Beijing pada waktu malam sahaja. Kenderaan bermotor hanya 2.2 juta sahaja. Motosikal amat kurang sekali. Jarang sekali berlaku kemalangan jalan raya. Pengangkutan awamnya ialah bas berenjin diesel dan bas berkuasa elektrik sentiasa penuh dengan penumpang. Jalan-jalannya agak lebar dan sepanjang jalan banyak sekali rumah flat atau apartment yang dibina oleh kerajaan atau oleh pihak swasta. Penguatkuasaan undang-undang amat ketat. Tidak ada aktiviti perniagaan ditempat-tempat yang tidak dibenarkan terutama ditepi-tepi jalan. Pembangunannya memang rancak sejak negeri ini dibuka kepada orang luar. Sememangnya melihat kepada kerancakan pembangunan ekonomi dan fizikal Kota Beijing China ini tidak hairanlah China akan menjadi kuasa ekonomi yang terbesar didunia.