Friday, November 6, 2009

Adakah DalaM TempoH SetahuN LagI AkaN AdA PerubahaN PeningkataN Hasil KerajaaN?


06 November 2009
Hotel City Bayview Langkawi
Sejak sekian lama didapati banyak tanah-tanah berhakmilik yang bersyarat pertanian tetapi telah disalahgunakan oleh tuan tanah untuk digunakan bagi maksud lain dari syarat yang dibenarkan oleh peruntukan Kanun Tanah Negara. Pelanggaran syarat kegunaan tanah ini telah banyak menguntungkan tuan tanah atau bangunan sedangkan kerajaan mengalami kerugian yang begitu banyak disebabkan penyalahgunaan pengunaan tanah tersebut. Sebagai contohnya di Langkawi ada hotel bertaraf 4 bintang didirikan diatas tanah bersyarat pertanian. Kerajaan Negeri Kedah hanya dapat mengutip cukai tanah sebanyak RM8.00 sahaja sedangkan sepatutnya dengan projek seperti itu kerajaan boleh mengutip beribu-ribu RM jika tanah bersyarat hotel..Walau bagaimanapun undang-undang sedia ada tidak membenarkan cukai atau hasil dikutip seperti itu...maka berterusanlah keadaan seperti itu sehingga kini.

Saya bersama dengan sebahagian ahli bengkel yang terdiri dari wakil Pejabat Tanah Sik, JPBDD dan Majlis Daerah Sik sedang berbincang mengenai kajian kes yang diberi.

Sebenarnya banyak lagi kes-kes pelanggaran syarat kegunaan tanah pertanian seperti digunakan untuk padang golf dan pusat rekreasi, bangunan perusahaan, bangunan perniagaan, bangunan kediaman...Jika disiasat dan direkod diseluruh negeri Kedah bilangannya terlalu banyak. Mengapa perkara ini berlaku dan berleluasa tidak perlulah diungkit kisah-kisah lama...banyak persoalan dan isu yang berbangkit seperti kenapa dibiarkan perkara tersebut berlaku, mengapa penguatkuasaan tidak laksanakan dan sebagainya...Kemungkinan banyak pertimbangan politik dan faaktor kemanusian memainkan peranan dalam hal ini..Sebagai kakitangan kerajaan kita menghadapi dilema dalam hal ini. Walau bagaimanapun penyelesaian perlu dicari mengatasi masalah tersebut.


Berkisar kepada isu-isu pelanggaran syarat kegunaan tanah inilah maka satu pendekatan yang drastik perlu dilakukan segera oleh kerajaan negeri walaupun sudah agak terlewat dalam memastikan kerajaan negeri mendapat hasilnya dan pada masa yang sama kegiatan pelanggaran syarat yang berleluasa dapat dikawal.

Maka Bengkel Pindaan ATK 1966 (Penyediaan draf tatacara permohonan dan kadar bayaran permit yang akan dikenakan ke atas premis-premis/struktur/bangunan yang didirikan dibina dengan melanggar syarat penggunaan tanah berdasarkan Kanun Tanah Negara 2010 ) yang diadakan dari 05.11.09 hingga 06.11.09 di Hotel Bayview Langkawi adalah langkah awalan untuk merealisasikan cadangan penyelesaian kes-kes penyalahgunaan tanah pertanian melalui pindaan kepada ATK 1966.

Saya dan beberapa kakitangan Pejabat Tanah Sik, turut terlibat sama dalam menyumbangkan sedikit sebanyak idea untuk menjayakan bengkel tersebut. Semoga resolusi dan hasil dari bengkel tersebut akan membuahkan kesan yang besar kepada Kerajaan Negeri terutama dari segi peningkatan hasil kerajaan negeri dan kawalan terhadap aktiviti-aktiviti pelanggaran syarat-syarat tanah pertanian.
Catatan oleh:
Asri Redha
Teratak Kasih
Alor Setar

No comments:

Post a Comment