Friday, April 30, 2010

Royal Heritage Trail...

Menara Alor Setar: 30 April 2010

Melibatkan diri dalam aktiviti yang dianjurkan oleh mana-mana organisasi adalah merupakan satu usaha yang murni dan perlu diamalkan oleh setiap orang. Bayangkanlah bila penganjur mengadakan sesuatu aktiviti tetapi tidak ada pula atau kurangnya penglibatan orang ramai.. maka sudah tentu tidak meriah jadinya majlis itu. Bayangkan betapa mesyuarat demi mesyuarat diatur untuk menguruskan sesuatu aktiviti tetapi orang ramai tidak melibatkan diri pada hari aktiviti diadakan..tentu kecewa jadinya pihak tuan rumah. Kalau kita sendiri jadi tuan rumah, adakah kita mahu perkara sebegitu berlaku?..sudah tentu tidak.

Sebab itu saya sentiasa menghargai akan usaha-usaha mana-mana jabatan atau organisasi yang mengadakan apa-apa program aktiviti kemasyarakatan, aktiviti promosi sukan/pelancongan, dan sebagainya yang melibatkan penglibatan orang ramai. Menjadi satu kepuasan kepada saya jika dapat menyertainya. kalau melibatkan aktiviti fizikal saya menganggapnya sebagai untuk kesihatan.. Tak gamak rasanya untuk tidak hadir dan tidak mengambil bahagian dalam program..apatahlah jika kita dijemput. kecualilah jika ada urusan-urusan yang lebih penting yang tidak dapat dielakkan.

Selain mengambil bahagian kita dapat juga faedah dari segi kesihatan dan pergaulan sosial yang lebih baik...Kalau dijemput kemajlis-majlis agama sekurangnya kita menghormati jemputan penganjur selain kita sendiri akan mendapat pahala yang melimpah ruah kerana menghadiri majlis-majlis agama apatah lagi jika diadakan dirumah Ibadat...Kalau pegawai kerajaan dan ada jemputan rasmi.. boleh 'claim' lagi. Tu pun masih lagi sepi bagi majlis-majlis berkaitan keagamaan... Awatlah susah sangat.

Jadi kita kena sentiasa berpandangan positif dalam apa-apa aktiviti yang orang/ organisasi anjurkan...Jangan kita memandang serong dan berprasangka tidak baik akan apa yang dibuat. Barulah hidup ini akan aman dan tenteram.. tak gitu..

Tadi itu 'intro' aje. Ni nak cerita saya pergi hadiri Program 'Royal Heritage Trail' pagi tadi. Program ini adalah anjuran Unit Perancang Ekonomi Negeri Kedah/Kerajaan Negeri Kedah. Program ini adalah berbasikal bermula dari Menara Alor Setar mengelilingi Bandaraya Alor Setar ini dan tumpuan ke tempat-tempat pelancongan seperti di Balai Seni/Masjid Zahir, Tanjong Chali, Pekan Rabu, Menara Alor Setar dan lain-lain tempat menarik yang menjadi tumpuan pelancong. Sayapun tumpang sekaki kayuh basikal bersama Abu Zareem (anak) lebih kurang 6 km aje. Tidak berapa nak peloh... Lepas ni kena cadang bagi jauh sikit jaraknya seperti ke Gunung Keriang.. baru karan.

Kayuhan ini diketuai oleh YTM Tunku Panglima Besar Tunku Puteri Intan Safinaz bt KBDYM Tunku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Diiringi bersama oleh Kumpulan Basikal Gerek Tua Alor Setar, beberapa orang VIP, Remaja-Remaja dan juga motosikal klasik..Tujuan utama program ini adalah untuk mempromosikan produk-produk pelancongan yang menarik di Bandaraya Alor Setar ini.

untuk kembali ke blog indok: 'click' di sinihttp://www.semangatjati.blogspot.com

Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman
Teratak Kasih
Alor Setar

No comments:

Post a Comment